Tazkirah Pendek, Selepas Sholat Taraweh
Sumber Channel Telegram: @dars_syaikh_abu_fairuz
Tazkirah pendek, selepas solat taraweh - oleh Asy Sheikh Abu Fairuz bin Soekojo al Jawi al Indonesiy
Juga dgn rahmat dan kebaikannya semata, kita masuk kpd bulan ramadhan, yg mana sekian banyak dari saudara kita kaum muslimin boleh jadi tidak mencapai ramadhan pd tahun ini. Berapa banyak dari mereka yang meninggal kerana sakit, atau meninggal kerana tua, ada juga yg meninggal kerana berbagai macam kecelakaan di jalan ataupun di lautan atau dihutan dan seterusnya.
Maka, manakala Allah subhanahu wataala memberikan kesempatan bagi kita utk masuk ke bulan ramadhan ini, ini menunjukkan Allah subhanahu wataala, masih memberikan rahmat yg besar kpd kita, yg mana Allah subhanahu wataala telah berfirman,
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ
Yaitu bulan ramadhan, yang didalamnya diturunkan alquran sebagai petunjuk bagi manusia dan sekaligus sebagai keterangan2 terhadap petunjuk tadi dan sekaligus sebagai pembeza antara kebenaran dan kebatilan, antara sesuatu yg tepat dan sesuatu yg keliru.
Dan didalam bulan ini Allah subhanahu wataala memberikan berbagai macam fasiliti yang sangat bagus kpd kita utk memperbaiki kesalahan2 yang ada dimasa silam, sebagaimana yg diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Abi hurairah radiyallahuanhu, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, Barangsiapa mengerjakan puasa dibulan ramadhan dlm keadaan iman, dia melakukan itu bukan kerana tradisi, bukan pula paksaan, tapi benar benar dikatakan iman akan benarnya syariat tersebut, bahawasanya itu dari Allah, dan dia mengharapkan pahala dari Allah, bukan kerana utk perkara2 duniawi, bukan pula kerana semata mata niat utk menjaga kesihatan tapi kerana mmg mencari pahala dari Allah. Maka barangsiapa mengerjakan ini, maka akan diampuni utk dia dosa dia yg telah berlalu. Kita tahu bahawasanya ما disini adalah isim mausu lyang dia itu di dalam usul fiqh memberikan faedah umum, jadi dosa apa pun dia, dosa terkait dgn muamalah atau pun yg terkait dgn ibadah, ataupun dosa yg terkait dgn perkara2 yg lain, akan diampuni dgn sebab dia mengerjakan puasa didalam bentuk yg disyariatkan oleh Rasulullah sallalahu alaihi wasallam.
Demikian pula diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah radiyallahu anhu, Rasulullah sallalahu alaihi wasallam bersabda, 'Barangsiapa mengerjakan qiyamullail dimalam2 ramadhan dalam keadaan dia beriman akan benarnya syariat ini, dan juga mengharapkan pahala dari amalan qiyamullail tersebut, maka akan diampuni utk dia dosa yg telah lalu. Walaupun sebenarnya ini adalah janji yg namanya janji itu utk masa yg akan datang tapi kenapa Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menggunakan fi'il madhi mabni lil majhul istilahnya atau mabni ala dilam yusama failuh yufiro bukan yughfar kerqna ini adlah mim ba bit tahqiq yaitu kepastian , pasti barang siapa yg mengerjakan qiyamullail dimalam2 ramadhan itu dlm keadaan dia beriman kpd syariat tadi dan mengharapkan pahala, pasti dosa dia yg lalu telah diampuni. Ini adalah kesempatan yg sangat besar kerana tidak ada seorang pun dari kita yg mampu menjamin selama setahun ini, yaitu selama 354 hari dari hari2 qomariyah. Kita tidak yakin dan tidak mampu menjamin bahawasa nya kertas putih kita itu terus putih dan tidak ada coretan2 yang hitam atau kelam ataupun kelabu dari dosa2 kita. Maka manakala Allah subhanahu wataala membukakan utk kita kesempatan beribadah disiang hari dgn puasa dan dimalam hari dgn qiyamullail dan diwaktu2 yg lain dgn membaca alquran, maka ini adalah kesempatan yang emas utk menghapus kesalahan kesalahan yg ada dilembaran putih kita itu.
Adapun orang yang dia menyia nyiakan kesempatan itu dan dia keluar dari bulan ramadhan dlm keadaan tidak diampuni, maka dia adalah orang yg dijauhkan dari rahmat sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan lain lain dari Abi Hurairah radiyallahu anhu, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ketika naik diatas mimbar, beliau mengucapkan Amin, amin, amin kemudian ditanya oleh para sahabat, wahai Rasulullah, kenapa anda mengucapkan seperti itu?
Maka Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, Jibril datang mengatakan ya Muhammad, Wahai Muhammad, *doakan kecelakaan* atau *laknat* *kutukan* bagi orang yg telah masuk kpdnya ramadhan , lalu dia keluar dari ramadhan tersebut dlm keadaan dia itu tidak diampuni, yaitu menunjukkan dia ini yang menyia nyiakan kesempatan. Katakan Amin, maka Aku katakan Amin. Kemudian yg kedua, disebutkan ya Muhammad, celaka bagi orang2 yg dia masih memiliki kedua orang tua atau salah satunya lalu ternyata orang tua tadi tidak memasukkan dia kedalam syurga, yaitu dia tidak berjaya utk berbuat baik kpd kedua orang tuanya, ucapkan Amin, maka nabi Muhammad pun mengatakan Amin. Kemudian Jibril mengatakan ya Muhammad, kecelakaan bagi orang yang namamu disebutkan disisi dia, tetapi dia tidak mahu mengucapkan selawat kpdmu, katakan Amin, maka saya pun mengucapkan Amin.
Ini menunjukkan intinya adalah kesempatan yg luas sekarang dibuka oleh Allah taala utk kita disiang hari ramadhan dan di malam harinya untuk melakukan pelbagai macam ibadah, maka kita memohon pertolongan kpd Allah, memanafaatkan kesempatan tersebut, walhamdulillahi rabbil alamin, jazakumullahu khairan.
*Dengarkan dengan baik penjelasan dari Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Indonesiy Aljawiy حَفِظَهُ اللّٰه berikut ini:*
Sumber Audio dari Al Akh Abu Shabir Wan Perwira Wan Adam Almalayzy حَفِظَهُ اللّٰه