Kajian Tafsir Quran (Al-Fatihah) #Lanjutan 9
Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz
Tafsir al-Fatihah:
Berkata Imam Ibnu Katsir rohimahullah: kebanyakan ulama berpendapat bahwasanya isti’azah (memohon perlindungan) itu mustahab, tidak sampai wajib yg mana org yg meninggalkan itu menjadi berdosa. Ianya mustahab, menurut pendapat jumhur. Adapun ar-Rozi’ menukilkan dari Attho’ bin Abi Robah berpendapat bahwa isti’azah wajib di dlm solat dan di luar solat setiap kali dia ingin membaca al-Qur’an. Menukilkan juga dari Ibnu Sirin: kalau org ini sudah ta’awwats (memohon perlindungan) sekali saja dlm seumur hidup, maka ini sudah cukup utk menggugurkan kewajiban. Krn ayat2 yg ada menunjukkan perintah. Asal dari perintah adalah wajib. Tapi kalau dia sudah pernah mengucapkan itu sekali seumur hidup maka itu sudah cukup menurut Muhammad bin Sirin. Cukup dari gugur dari kewajiban, adapun yg mustahabnya adalah sering2 isti’azah ttm ketika mau membaca al-Qur’an dan semacam itu (dari amalan yg disyariatkan di situ isti’azah). Ar-Rozi mendatangkan dalil utk menguatkan Attho’ dgn zohir dari ayat: “Mohonlah perlindungan”, dia adalah perintah yg mana zohirnya itu kewajiban, dan berdalilkan juga dgn ketekunan nabi sallallahu ‘alaihi wasallam utk isti’azah. Tp yg betul adalah semata2 dilakukan oleh nabi terus menerus itu tidak menunjukkan wajib, tp itu menunjukkan Sunnah yg muakkadah. Perbuatan nabi itu menunjukkan istikbab. Perbuatan nabi yg terus menerus itu menunjukkan istikbab yg muakkad, selama tidak ada dalil yg menunjukkan adalah wajib. Adapun dalil dari ayat itu tadi mmg kuat sekali.
Dan juga kerana isti’azah itu akan menolak keburukan setan dan suatu perkara yg mana kewajiban itu tidak sempurna kecuali dgn dia, maka perbuatan itu adalah wajib. Dan ini adalah kaedah yg sgt kuat.alasan yg lain, dan kerana isti’azah itu akan mendtgkan lebih kehati2an, dan ini adalah salah 1 dari langkah utk mencapai kewajiban. Sebagian mereka mengatakan itu wajib utk nabi, adapun utk umat ini tidak wajib. Tp ini pendapat yg keliru tentunya. Bahkan kita lebih harus isti’azah drpd nabi. Nabi dilindungi sementara kita tidak terjamin itu. Harusnya kita yg lebih byk mohon perlindungan. Dinukilkan dari Imam Malik bahwasanya beliau tidak memohon perlindungan di dlm solat2 wajib tp beliau memohon perlindungan ketika qiamul romadhon di awal mlm. Mmg ini khlaf ttg masalah ini. Adapun yg dirojihkan Syeikh Yahya kalau di dlm solat hukumnya wajib isti’azah tp cukup sekali. Ini yg pernah didapatkan. Wallahu’alam kalau setelah itu beliau punya pendapat yg lain.
Masalah:
As-Syafi’e di dlm imlak beliau mengatakan disunnahkan utk mengeraskan ta’awut tp kalau dia membacanya dgn perlahan2, maka ini tidak membahayakan. Di dlm kitab al-Umm, beliau memberikan pilihan; boleh ini, boleh yg itu. Alasannya, Ibnu Umar isti’azahnya dgn perlahan2 sementara Abu Hurairah dgn suara keras. Pendapat Syafi’e berselisih, iaitu berbeza2 di dlm rokaat2 yg selain rokaat yg pertama. Apakah disunnahkan utk ta’wut juga pada rokaat ke-2, ke-3 sebelum membaca qiroah atau tidak. Ada 2 pendapat: Beliau merojihkan ini tidak mustahab. Wallahu’alam. Adapun kalau Syaikhuna Yahya dulu beliau merojihkan tiap kali bangkit ke rokaat seterusnya, beliau merojihkan isti’azah kerana memulai rokaat lagi, mulai membaca surat al-Qur’an. Alasannya, kenapa tidak merasa cukup dgn rokaat yg pertama? Kerana sudah diselingi dgn zikir ini, zikir itu, gerakan ini, gerakan itu. Rokaat yg ke-2 itu istilahnya isti’naful-qiroah (memperbaharui qiro’ah), maka bererti ada terkena ayat lagi, iaitu setiap kali membaca al-Qur’an maka isti’azah lah engkau.
Soal: Wajib ye?
Jawapan Syeikh: Tidak, beliau tidak sampai mengatakan wajib ttp disunnahkan. Mmg ini khilaf ttg masalah ini.
Soal: Cuma yg pertama saja wajib?
Jawapan Syeikh: Iya, yg pertama yg beliau wajibkan.
Soal: Syeikh Muhammad Hizam sama juga?
Jawapan Syeikh: Ana lupa kalau... tidak salah ada perbezaan utk yg masalah itu dulu. Kalau tidak salah Syeikh Muhammad bin Hizam merojihkan… kalau tidak salah..Cuma ana lupa. Iaitu tidak perlu kerana yg tadi sudah perlu dirujuk lagdi prndapat beliau. Lupa ana. Atau, wallahu’alam ya. Tapi harus diingat lagi, sepertinya ana terbalik kalau Syeikh Muhammad bin Hizam setiap rokaat, tapi kalau Syeikh Yahya cukup sekali saja. Kerana selingan2 itu semuanya adalah zikir. Ini perlu diingat kembali.
Apabila org yg isti’azah itu mengucapkan “a’uzubillahi minasyaiton nirrrojim” yg seperti itu cukup menurut Imam Syafi’e dan Abu Hanifah….
Dinukilkan dari sebagian ulama bahawasany pendapat ini adalah asta’izu… bukan “ a’uzu” tapi “asta’izu”, iaitu ada permohonan. Bukan saya berlindung, tapi saya memohon perlindungan.; agar sesuai dgn perintah dari ayat.
Hadith2 yg sohihah sebagaimana telah berlalu itu lebih utama utk diikuti dari pendapat2 ini tadi, kerana jelas nabi sallallahu ‘alaihi wasallam lebih tahu praktiknya. Beliau mempratikkan “a’uzubillahi minasyaiton nirrrojim”.
Masalah:
Isti’azah di dlm solat itu hanyalah utk tilawah (pembacaan al-Qur’an). Ini adalah pendapat Abu Hanifah dan Muhammad Ibnu Hassan al-Ansari. Berkata Abu Yusuf, muridnya juga, isti’azahnya itu utk solat, gangguan bukan hanya dtg kpd qiro’ah tp juga kpd solat itu sendiri. Dibuat kita ingat itu, ingat ini, akhirnya jadi lupa bahgian solatnya. Tentunya pendapat ke-2 ini yg lebih kuat: berdasarkan ini, maka sang makmum juga isti’azah wp dia itu tidak membaca. Membaca juga di dlm solat hari raya setelah takbir itu, sebelum takbir eid itu yg tujuh atau lima. Adapun jumhur adalah setelah takbir yg byk itu, sebelum mulai qiro’ah. Dan itu yg dirojihkan Syeikh Yahya utk masalah tempatnya.
Masalah:
Termasuk dari faedah yg halus dari isti’azah adalah dia itu kesucian utk mulut dari perbuatan2 yg dia lakukan berupa kesia2an atau ucapan2 keji, dan utk memperbaiki mulut dan dia adalah utk membaca Kalamullah, dan memohon pertolongan kpd Allah taala, dan mengakui bahawasanya Allah itulah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Mampu, mengakui bahawasanya hamba ini hanyalah memiliki kelemahan, hamba itu lemah utk menghadapi musuh yg jelas dan tersembunyi ini, yg mana tidak ada yg mampu utk menolaknya dan menghalanginya kecuali Allah yg memang Allah itulah yg menciptakan dia. Ini disebutkan oleh Syaikhuna Muhammad bin Hizam ttg hukum isti’azah yg rojih mmg mustahab secara umum. Adapun utk qiro’ah yg rojih, kata beliau, mmg pada setiap rokaat. Kerana wp rokaat pertama sudah membaca isti’azah, setelah itu dia telah mengerjakan zikir2, kalimat dan amalan yg lain. Dan juga berdasarkam zahir dari ayat: setiap kali membaca maka isti’azah. Adapun masalah keras ataukah pelan2 maka yg rojih adalah pendapat jumhur iaitu kita membaca dgn pelan2 wp itu dlm solat yg jahriyah. Buktinya: hadith2 yg membicarakan ttg sifat2 solat nabi jarang para sahabat menyebutkan Rosulullah memulai dgn isti’azah, menandakan Rosulullah membacanya pelan2, tidak keras. Adapun masalah isti’azah koblal qiro’ah ini yg beliau rojihkan, bukan setelah qiro’ah.
Utk Syeikh Yahya adalah bacaannya hanya sekali saja di rokaat pertama. Rokaat ke2 dan ke3 ikut dgn yg pertama saja. Yg pertama saja sudah cukup kerana ini semua bersambung, kata beliau. Wallahu’alam, yg rojih adalah pendapat yg dirojihkan oleh Syeikh Muhammad bin Hizamdi situ. Kemudian disebutkan di sini yg mana setan ini musuh yg sgt jelas ini, dia tidak akan pernah menerima perdamaian, tidak mungkin dia itu dipergauli dgn kebaikan. Kita berbuat baik atau buruk, dia tetap akan menyakiti kita. Setiap hari dia dapat makanan dari kita, dari butiran2 yg jatuh dan kita biarkan, tetap dia tidak bersyukur dan menggunakan itu utk semakin melawan kita. Berbeza dgn musuh jenis manusia, masih mungkin diajak damai, menjadi teman baik dan seterusnya. Sebagaimana itu ditunjukkan ayat2 di dlm al-Qur’an dari 3 ayat yg membahas makna itu, dan telah disebutkan di awal2 perbahasan ini. Firman Allah: “sesungguhnya para hambaKu, engkau tidak memiliki kekuasaan terhadap mereka, dan cukuplah Robbmu itu sebagai Yang Mengurusi.”
Para malaikat telah turun utk memerangi musuh yg bersifat manusia, menolong kaum mukminin menghadapi peperangan Badar, menghadapi pasukan Hunain dll itu. Dan bahkan dlm Perang Uhud dan di semua peperangan di masa Rosulullah masih hidup. Kemudian org yg dibunuh oleh musuh yg zohir (manusia) maka dia mati syahid. Barangsiapa dibunuh oleh musuh batini (setan) (kalah dgn setan) bererti dia terusir dari rahmat Allah. Maksudnya, dia jadi hamba setan. Bukan terbunuh betul2 dibunuh. Maksudnya, dia akhirnya jadi takluk kpd setan. Jelas dia jadi teman setan, kalau seperti itu. Org yg dikalahkan oleh musuh yg zohir, maka kita tetap dpt pahala. Org yg dikalahkan oleh musuh yg bersifat batin ini (setan) maka dia akan terfitnah dan atau tertimpa dosa (tunduk pada setan). Manakala setan itu mmg mampu melihat manusia dari arah yg mmg manusia tidak mampu melihat setan, manusia disyariatkan utk berlindung kpd Zat yang melihat setan, dan setan tidak mampu melihatnya, iaitu Alllah.
Illahunna, Wallahu’alam.