Taisirul Alam (Tebusan)
Kajian Kitab Taisirul Alam
Untuk download file PDF klik gambar |
Dars 27 Jumada Awwal 1445H, 11/12/2023 Isnin
Faedah hadis
1. Tebusan untuk janin kerana jenayah, hamba sahaya lelaki atau perempuan.
Jika bayi hidup, mati akibat jenayah, diat 100 ekor unta.
2. Disyariatkan bermusyawarat dengan ahli ilmu dan akal di dalam perkara-perkara yang penting dan perkara-perkara yang terbaharui. Istilahnya nawazil. Seperti yang dilakukan oleh Umar. Ilmunya tinggi tapi beliau musyawarah dan orang yang menuduh ana tidak musyawarah, dia dusta. Kerana jelas, dalam perkara Abu Hazim, berapa ulama' yang musyawarah dengan ana dan bahkan para ulama' yang menyuruh ana memerangi Abu Hazim. Ana sudah bilang ana ikut Sheikh Yahya tetapi tahu-tahu disuruh perang. Ini Abu Hazim bahaya. Jadi justeru mereka yang menyuruh untuk musyawarah. Tatkala anamenulis buku, ana periksa ke sejumlah ulama'. Itu musyawarah besar. Tiada satunya yang mengatakan hukum mu salah, tak ada. Cuma setelah ada perintah baru setelah sekian bulan. Tahu-tahu, ye makruf. Jadi apa, orang-orang menarik diri. Jadi bukan kita tidak musyawarah. Kita sudah musyawarah. Di dukung. Cuma kerana ada perintah baru, tahu-tahu dukungan mundur. Jadi bukan kita yang tidak musyawarah. Kita ikut dalil. Perintah barunya tidak ada dalil satu pun dalam membatalkan hujjah yang ana datangkan sampai sekarang. Kita disuruh ikut dalil. Thoyyib.
Faedah hadis
1. Tebusan untuk janin kerana jenayah, hamba sahaya lelaki atau perempuan.
Jika bayi hidup, mati akibat jenayah, diat 100 ekor unta.
2. Disyariatkan bermusyawarat dengan ahli ilmu dan akal di dalam perkara-perkara yang penting dan perkara-perkara yang terbaharui. Istilahnya nawazil. Seperti yang dilakukan oleh Umar. Ilmunya tinggi tapi beliau musyawarah dan orang yang menuduh ana tidak musyawarah, dia dusta. Kerana jelas, dalam perkara Abu Hazim, berapa ulama' yang musyawarah dengan ana dan bahkan para ulama' yang menyuruh ana memerangi Abu Hazim. Ana sudah bilang ana ikut Sheikh Yahya tetapi tahu-tahu disuruh perang. Ini Abu Hazim bahaya. Jadi justeru mereka yang menyuruh untuk musyawarah. Tatkala anamenulis buku, ana periksa ke sejumlah ulama'. Itu musyawarah besar. Tiada satunya yang mengatakan hukum mu salah, tak ada. Cuma setelah ada perintah baru setelah sekian bulan. Tahu-tahu, ye makruf. Jadi apa, orang-orang menarik diri. Jadi bukan kita tidak musyawarah. Kita sudah musyawarah. Di dukung. Cuma kerana ada perintah baru, tahu-tahu dukungan mundur. Jadi bukan kita yang tidak musyawarah. Kita ikut dalil. Perintah barunya tidak ada dalil satu pun dalam membatalkan hujjah yang ana datangkan sampai sekarang. Kita disuruh ikut dalil. Thoyyib.
Demi mencari kebenaran dan ketepatan. Bukan mencari sesuatu yang sesuai politik, sesuai ekonomi.seseorang atau sesuai merasa agungan, bukan. Tetapi mencari sesuai kebenaran. Kebenaran dilihat dari dalil dan pemahaman salaf, bukan pemahaman orang yang tidak maksum dan berubah- ubah.**
3. Mencari kepastian didalam permasaalahan. Tidak langsungnterima ini, terima itu tetapi teliti baik-baik seperti yang dilakukan oleh Umar, yaitu beeliau minta didatangkan saksi yang lain kerana Umar termasuk oarang terdekatnya nabi. Bagaimana dia bisa tidak tahu itu. Bukan dia itu mencurigai hapalan Mughirah bin Syu'bah tetapi bagaimana dia sampai tertinggal. Maka tatkala Mughirah mendatangkan hadis yang Umar tidak tahu, beliau minta didatangkan siapa yang mampu menjadi saksi. Kerana kalau tidak boleh jadi Umar akan bersikap yang seperti itu. Umar punya hapalan. Dia juga sahabat nabi. Mughirah juga punya hapalan dan dia juga sahabat nabi. Ini masih satu lawan satu. Maka Umar mahu ada penguat satu lagi untuk merojihkan mana yang hapalannya betul. Oh ternyata kali iniMughirah bin Syu'bah lah hapalannya betul. Memang nabi memerintahkan yang seperti itu. Diat bayi yang gugur itu adalah seorang hamba. Sebagaimana dalam peristiwa
Hazim. Disemangati kemudian yang menyamangati mundur. Sheikhuna telah bermusyawarah dengan sebahagian ahli ilmu, buka semberono mengeluarkan tahzir sendiri.
Abul Hasan al Misri al Hizbi menggunakan kisah Umar.
4. Didalam peristiwa itu ada dalil terkadang orang besarnterluputkan dari ilmu. Dan diketahuinoleh orang besar tadi. Apabila ini terluputka kepada orang besar, orang yang
Tidak ada satunorang pun melengkapi semua ilmu.
5. Tidak boleh ada ijtihad kalau sudah ada nas.
3. Mencari kepastian didalam permasaalahan. Tidak langsungnterima ini, terima itu tetapi teliti baik-baik seperti yang dilakukan oleh Umar, yaitu beeliau minta didatangkan saksi yang lain kerana Umar termasuk oarang terdekatnya nabi. Bagaimana dia bisa tidak tahu itu. Bukan dia itu mencurigai hapalan Mughirah bin Syu'bah tetapi bagaimana dia sampai tertinggal. Maka tatkala Mughirah mendatangkan hadis yang Umar tidak tahu, beliau minta didatangkan siapa yang mampu menjadi saksi. Kerana kalau tidak boleh jadi Umar akan bersikap yang seperti itu. Umar punya hapalan. Dia juga sahabat nabi. Mughirah juga punya hapalan dan dia juga sahabat nabi. Ini masih satu lawan satu. Maka Umar mahu ada penguat satu lagi untuk merojihkan mana yang hapalannya betul. Oh ternyata kali iniMughirah bin Syu'bah lah hapalannya betul. Memang nabi memerintahkan yang seperti itu. Diat bayi yang gugur itu adalah seorang hamba. Sebagaimana dalam peristiwa
Hazim. Disemangati kemudian yang menyamangati mundur. Sheikhuna telah bermusyawarah dengan sebahagian ahli ilmu, buka semberono mengeluarkan tahzir sendiri.
Abul Hasan al Misri al Hizbi menggunakan kisah Umar.
4. Didalam peristiwa itu ada dalil terkadang orang besarnterluputkan dari ilmu. Dan diketahuinoleh orang besar tadi. Apabila ini terluputka kepada orang besar, orang yang
Tidak ada satunorang pun melengkapi semua ilmu.
5. Tidak boleh ada ijtihad kalau sudah ada nas.
🎙 Oleh Asy-Syaikh Abu Fairuz حفظه الله
Sumber Channel Telegram: taisirul_alam