Kajian Tafsir Quran (Faedah² dari Imam ibnu Katsir)
Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz
🎙 Asy-Syaikh Abu Fairuz Abdurrahman bin Soekojo Al Jawiy حفظه الله
05142017
Faedah² dari Imam ibnu Katsir
Diantara pembesar sahabat (ahli tafsir) adalah :
Sang alim, si lautan ilmu, anak dari bapa saudara Rasulullah
اللهم فقه في الدين وعلمه التكويل
Ya Allah, fahamkanlah dia terhadap agama ini, dan ajarilah dia takwil (tafsir alquran).
Kata Ibnu Mas'ud , ' Sebaik baik penerjemah AlQuran adalah Ibnu Abbas.
Sanad yg sohih sampai kpd ibnu mas'ud (yg meninggal 32Hijrah)
Ibnu Abbas dipanjangkan umur dari ibnu mas'ud selama 36 tahun.
Abu Wa'il mengatakan, 'Ali menjadikan ibnu Abbas sebagai pemimpin didlm musim haji. Beliau memberi khutbah surah albaqarah, dan suatu riwayat surah an nur. Beliau menafsirkan, seandainya orang Rom, Turki, orang Dailan mendengarnya mereka akan masuk Islam.
As Suddi - (soduq), terkadang beliau menukilkan juga dari Ibnu Abbas dan Ibnu Mas'ud, apa yg mereka nukilkan dari riwayat ahlul kitab.
Kalau dia (as suddi) riwayatkan dari banyak orang, beliau tidak ingat. Terkadang riwayat ahlul kitab masuk.
Riwayat dari ahlul kitab ada 3 :
1. Boleh
2. Tidak boleh
3. Di diamkan
Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, 'Sampaikan dari ku walau pun satu ayat. Ceritakan ttg bani israil dan tidak ada dosa bagi kalian. *Dan barangsiapa dusta atas namaku dgn sengaja, maka hendaklah dia mempersiapkan tempat duduknya dari api neraka.'*
Hadith dari Abdullah ibn Amr ibn Ash.
Perang Yarmuk - Abdullah ibn Amru ibn Ash, beliau dapat 2 kereta kuda, penuh dgn kitab ahli kitab. Maka beliau sering cerita riwayat dari kitab2 tersebut.
Ini salah satu sebab, riwayat Abdullah ibn Amr ibnu Ash di ambil sedikit oleh tabiin, kerana khuatir berita dari ahlul kitab, kerana beliau banyak meriwayatkan dari ahlul kitab.
Riwayat ahlul kitab hanya pendokong.
Kisah kisah Israliyat ada 3 macam:
1. Riwayat yg kita ketahui kebenarannya berdasarkan dari apa yg ada ditangan kita (dalil sahih).
2. Riwayat yg kami mengetahui dustanya dia, berdasarkan wahyu yg kita miliki menyelisihi riwayat tersebut.
3. Riwayat yg kita diamkan, kita tidak beriman kpdnya atau mendustakannya. Boleh diceritakan berdasarkan dalil yg terdahulu.
Kebanyakan dari riwayat ahlul kitab, riwayat yg tidak ada faedahnya utuk kembali kpd sifat yg bersifat keagamaan.
Kapal dari Nuh, dari kayu apa, warna ekor anjing ashabul kahf - tiada faedah bagi kita.
Ulama ahlul kitab banyak khilaf poin 3 ini. Ulama ahlul kitab sendiri pun banyak berselisih ttg poin 3 ini. Sumber berita mereka tidak jelas. Maka kita tidak mampu merojihkannya.
Lalu datang perselisihan pada ahli tafsir disebabkan tentang itu.
Nama nama ashabul kahf
Tentang warna anjing ashabul kahf.
Berapa bilangan mereka.
Jenis tongkat nabi Musa, dari pokok apa.
Nama2 burung yg dihidupkan utk nabi ibrahim.
Penentuan anggota badan (lembu yg disembelih) yg dipukul utk orang mati itu.
Jenis pokok nabi Musa yg dia berbicara dgn Allah.
Dan kisah2 lain.
Tidak ada faedah untuk diceritakan secara teliti. Boleh jadi timbul khurafat.
Menukilkan riwayat khilaf mereka boleh2 saja.
Kisah Bani Israil - boleh di cerita tetapi perlu ditapis.
Zaid bin Tsabit - qiro'ah Jibril yg terakhir.
Ibnu Mas'ud tidak menyetujuinya.