Kajian Tafsir Quran (Kisah Ashabul Kahf)
Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz
🎙 Asy-Syaikh Abu Fairuz Abdurrahman bin Soekojo Al Jawiy حفظه الله
Telah berlalu Kisah Ashabul Kahf.
Ayat ini mengandungi pelajaran ttg adab dan pengajaran, apa yg harus dilakukan pada kes yg seperti ini.
Allah mengabarkan ttg Ashabul Kahfi ini dgn 3 pendapat, Allah melemahkan 2 pendapat yg pertama dan diam terhadap pendapat yg ketiga. Menunjukkan pendapat yg ketiga ini yg benar.
Ada 7 orang, yg kelapan anjing mereka.
Allah membimbing, mengetahui jumlah ashabul kahfi itu tidak ada faedahnya. Tidak ada yg tahu itu, kecuali sedikit.
Jangan berdebat ttg mereka kecuali perdebatan yg jelas.
Jangan menyusahkan diri dalam perkara yg tidak ada faedahnya.
Jangan tanya pd ahli kitab ttg masaalah itu kerana mereka tidak tahu kecuali menyangka nyangka.
Inilah cara yg paling bagus di dalam menceritakan perselisihan yaitu engkau menyebutkan pendapat2 secara menyeluruh, dan engkau mengingatkan mana yg sohih dari pendapat tadi dan membatalkan pendapat yg batil.
Engkau menyebutkan faedah dari perselisihan tadi dan buahnya agar tidak menjadi panjang perselisihan dan pertengkaran, perdebatan dalam sesuatu yg tidak ada faedahnya.
Kerana hal itu akan menyebabkan engkau tersibukkan. Kerana jika engkau melanjutkan yg seperti itu, engkau akan tersibukkan dgn perbuatan yg sia sia tadi.
Adapun orang yg menceritakan perselisihan didalam suatu masaalah dan dia tidak menyebutkan secara menyeluruh akan permasaalahan itu, maka dia kurang kerana boleh jadi pendapat itu ada pd yg dia tinggalkan Kerana jika engkau melanjutkan yg seperti itu, engkau akan tersibukkan dgn perbuatan yg sia sia tadi.
Adapun orang yg menceritakan perselisihan didalam suatu masaalah dan dia tidak menyebutkan secara menyeluruh akan permasaalahan itu, maka dia kurang kerana boleh jadi pendapat itu ada pd yg dia tinggalkan Kerana jika engkau melanjutkan yg seperti itu, engkau akan tersibukkan dgn perbuatan yg sia sia tadi.
Adapun orang yg menceritakan perselisihan didalam suatu masaalah dan dia tidak menyebutkan secara menyeluruh akan permasaalahan itu, maka dia kurang kerana boleh jadi pendapat itu ada pd yg dia tinggalkan Kerana jika engkau melanjutkan yg seperti itu, engkau akan tersibukkan dgn perbuatan yg sia sia tadi.
Adapun orang yg menceritakan perselisihan didalam suatu masaalah dan dia tidak menyebutkan secara menyeluruh akan pendapat2 orang disitu, maka dia kurang, kerana boleh jadi kebenaran itu ada pd pendapat yg dia tinggalkan.
Atau dia menceritakan perselisihan, kmdn dia membebaskan begitu sahaja. Tidak mengingatkan mana pendapat yg sohih dari pendapat2 yg ada. Maka dia juga kurang.
Kalau dia benarkan pendapat yg tidak benar secara sengaja, bererti dia sengaja berbuat dusta atau dia membenarkan sesuatu yg keliru, bererti dia keliru.
Seperti itu pula orang yg memancangkan perselisihan didalam perkara yg tidak memiliki faedah atau dia menceritakan pendaoat yg beraneka ragam dan secara lafadznya kesimpulannya itu kembali kpd satu atau dua pendapat shj. Maka dia telah menyia nyiakan waktu.
Dan dia berbanyak banyak dgn perkara yg tidak benar.
Maka dia seperti orang yg memakai dua pakaian kedustaan. Allah yg memberikan taufiq kpd kebenaran.
Berkata Sufyan ibnu Uyainah,' dulu ibnu Abbas ketika ditanyakan ttg suatu ayat dari alquran, beliau menyebutkan itu.
Kalau kejadian yg belum terjadi, tapi ada berita dari Rasulullah sallallahu alaihi wasallam, beliau menceritakan dari Rasulullah.
Kalau ternyata jawapan dari pertanyaan tadi tidak ada didalam alqur'an tapi ada dari Rasulullah maka beliau mengabarkan dari Rasulullah. Kalau ternyata tidak ada dari Rasulullah, maka beliau menukilkan dari Abu Bakar dan Umar radiyAllahu anhuma.
Kalau tidak ada pada mereka, maka beliau berijtihad utk menentukan pendapat beliau sendiri.
*Rujuk kpd ucapan ucapan para tabi'in*
Apabila engkau tidak mendapatkan tafsir didalam alquran, dalam assunnah, dari para sahabat, maka para aimmah rujuk kpd pendapat para tabi'in.
Mujahid bin Jaber alMakki - ayat Allah dlm tafsir.
Beliau dapat dari Ibnu Abbas dan menjabarkan sedikit lebih luas.
Saya bacakan mushaf (satu demi satu) kpd Ibnu Abbas sebanyak 3 kali. Sejak dari fatihah sampai akhirnya sesuai dg mushaf Uthmani urutannya.
Saya hentikan di setiap ayat dan saya tanya Ibnu Abbas.
Ibnu Abi Mulaikah mengatakan, saya melihat Mujahid bertanya kpd Ibnu Abbas ttg tafsir alquran dan beliau membawa papan (utk menulis), sampai Mujahid tanyakan ttg tafsir semuanya.
Betul betul ilmu yg lengkap.
Sufyan At Tsauri mengatakan , 'Kalau datang tafsir dari Mujahid, maka cukup bagi mu itu.'
Utk masaalah tarjihat, tapi utk masaalah pemahaman, masaalah penjabaran serta fawaid, semua ulama jelas mengumpulkan kalam Mujahid, kalam Sa'id ibnu Jubair, Sa'id ibnul Musayyab, Qotadah dan kalam Qotadah lebih luas dan lebih lengkap.
Bimbingan mereka memang kita amat perlukan.
💥Bintang bintang tafsir
Said Ibnu Jubair
Ikrimah maula ibni Abbas
Atho' ibnu Abi Robah
*Hasan alBasri
Masru' ibnu Ajdah
Said ibnu Musayyab
Abil Aliyah
Robi' ibnu Anas
*Qotadah
Dhohak ibnu Muzahim
Dan para tabiin yg lain, atbaut tabiin da aimmah yg setelah mereka.
Pendapat2 mereka ttg ayat, kita sebutkan. Tampak perbezaan dlm lafaz2 yg mereka ungkapkan. Orang yg tidak pu ya ilmu menyangka itulah perselisihan. تفسير القرأن:
Maka dia menceritakan ini ada banyak pendapat, padahal bukan seperti itu kerana di antara mereka ada yg mengungkapkan sesuatu itu dgm konsekuasinya atau yg setara dgn dia dgn perkataan tadi. Menjelaskan peluasan sebenarnya ini.
Dan diantara mereka ada yg menunjukkan sesuatu secara langsung dan ini penting utk kita tahu inti ayat ini utk apa. Sementara mereka semua menginginkan satu perkara di kebanyakan tempat di dalam tafsir ayat. Maka hendaknya org yg cerdik memahami masaalah ini.