Header Ads

Kajian Tafsir Quran (Al-Fatihah) #Lanjutan 22

Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz





Tafsir Ibnu Katsir:
Sambungan Tafsir al-Fatihah
 
 
Selagi kita di hari2 yg sgt mulia ini, maka yg mana seluruh amalan soleh itu lebih Allah sukai drpd amalan2 di hari yg lain, bahkan lebih utama drpd jihad di jalan Allah. Dan tentunya termasuk amalan yg plg Allah sukai adalah kita berdoa kpdNya. Maka ini kesempatan emas utk kita memohon sebyk2nya apapun yg kita inginkan utk kebaikan dunia dan akhirat kita. Amalan2 yg Allah taala sukai dan lebih Dia sukai drpd di hari2 yg lain. Jgn sampai kita menyia2kan kesempatan ini utk amal2 soleh, terutama adalah doa. Kita memohon apapun yg menjadi keinginan dan cita2 kita. Toyyib, kita lanjutkan..
 
Berkata Imam Ibnu Katsir rohimahulloh, tlh dtg dlm hadith Ummi Salamah rodiallahu anha bahawasanya Rosululloh sallallahu ‘alaihi wasallam memotong bacaan beliau huruf demi huruf. Bismillahir rohmanir rohim. Alhamdulillahi robbil alamin. Ar-rohman nir-rohim. Maaliki yaumiddin. Dan ini telah berlalu. Ini menunjukkan disunnahkan setiap membaca surat itu dimulai dgn Bismillah. Sebagian mrk membaca spt itu. Mrk adalah sekelompok dari kuffiyun… Bismillahir rohmanir rohimil-hamdulillahi robbil alamin, iaitu disambung… krn bertemunya 2 sukun. Dan dua2nya boleh. Cuma contoh dari nabi itu lebih baik. Kasa’i, dari kalangan org Kufah menukilkan dari sebagian org2 Badwi (dan ini kisahnya pjg, Kasa’i setelah diejek tk pandai Bahasa waktu itu, akhirnya dia terus menyendiri di pedalaman Arab. Setelah bbrp tahun, balik lg. Tau2 beliau jadi imam besar dari ahlul-lughoh, setara dgn Sibawaih. Sebagian org Arab membacanya dgn mim yg difathah, iaitu bersambung dgn hamzah. Ini tidak masalah. Mrk memindahkan harokat hamzah setelah dia disukun, sebagaimana dibaca firman Allah taala: “alif, laaam, mim. Allahu laa ilaha ilahu..” Ini kalau kita berhentikan yg tadi, waqofkan. Kalau kita sambung bererti “alif laam mim wallah”. Ibnu Aqiyah menyebutkan ‘dan tidak dtg utk bacaan yg spt ini qiroah dari seorang pun yg saya ketahui’. Tp sebagian org Arab membaca semacam itu.
 
Kita lanjutkan ttg firman Allah taala: “alhamdulillahi robbil alamin”. Para qura’ yg 7, yg terkenal sbg qiroah sab’ah (iaitu Ibnu Amir, Ibnu Katsir, Aasim, Abu Amar, Hamzah, Nafi’ dan Kasa’i) . Dal-nya didhommah (alhamdu), boleh jadi sebagai mubtada’ atau irob2 yg lain yg memungkinkan. Diriwayatkan dari 2 ulama besar (Sufyan ibnu Uyainah dan Ru’bata ibnu Ujaj) bahawasanya mrk membaca alhamdalillah iaitu ada takdir fi’il di dpnnya.
 
 
Imam Ibnu Jarir mengatakan; makna alhamdulillah (segala pujian bagi Allah) adalah segala syukur itu hanya utk Allah secara murni, bkn kpd yg lain2. Bkn kpd apapun yg disembah selain Allah taala, dan bkn kpd apapun yg Allah ciptakan dari makhlukNya, iaitu syukur murni kpd Allah taala, bukan kpd berhala2 dan bkn pula bersyukur kpd makhluk. Kenapa kita bersyukur kpd Allah? Dikeranakan kenikmatan2 yg Allah kurniakan kpd para hambaNya, berupa nikmat2 yg tidak mungkin dihitung dgn bilangan2, dan tidak ada 1 zat pun selain Allah yg mampu utk meliputi itu semua dgn bilangan. Di antara bentuk kenikmatannya adalah Allah memperbaiki alat2 utk taat kpd Allah. Alat itu berupa anggota badan kita yg dari hujung rambut hingga hujung kaki. Semuanya adalah alat2 utk taat kpd Allah. Allah memungkinkan anggota2 dr badan org2 yg terbebani syariat utk menunaikan kewajipan. Kalau Allah tidak menjadikan itu mungkin wp alat2 itu ada, tak mungkin dia mampu ibadah. Seperti hakikatnya patung2 atau boneka2, tidak mampu utk ruku’ dan sujud sebagaimana yg disyariatkan wp alat2 itu ada. Disertai dgn rezeki2 yg Allah hamparkan  utk mrk di dunia mrk. Dan memberikan gizi kpd mrk, berupa kenikmatan hidup tanpa mrk itu yg punya hak utk meraih itu semua. Jadik, jgn kita teriak “Hak asasi! Hak asasi!” Semua ini adalah milik Allah taala. Kita tidak ada hak sedikitpun, bahkan utk hidup. Kita tidak ada hak utk mewajibkan Allah utk menghidupkan kita. Tp ini adalah kebaikan Allah semata2 kpd kita. Maka seharusnya kita bersyukur, bkn justru diberi kenikmatan justru meminta yg lebih2 melampaui apa yg menjadi hak kita. Hak dlm artian hak yg Allah taala izinkan. 

Kalau Allah taala tidak izinkan, itu bkn hak kita sama sekali.
 
Dan disertai perkara2 yg Allah taala peringkatkan kpd kita ttg perkara tadi dan Allah menyeru kita kpd perkara itu. Iaitu sbb2 yg akan menyampaikan kita menuju kpd kekekalan yg terus menerus di negeri tmpt tinggal iatu di kenikmatan yg lestari (kekal) di dlm syurga. Yg di dunia saja tidak mungkin kita mensyukuri sebagaimana mestinya, kenikmatan yg sebanyak itu dan sekompleks dan selengkap itu. Itu saja kita tidak mampu mensyukuri apalagi Allah telah menyiapkan kenikmatan yg  jauh lebih banyak drpd apa yg ada di dunia ini. Dunia tidak ada apa2nya dibandingkan kenikmatan di akhirat, dan itu Allah berikan kpd kita atas ibadah kita; padahal ibadah kita itu utk mensyukuri nikmat yg tlh Dia berikan di dunia. Itupun tidak seberapa ibadah kita. Maka betul kenikmatan2 ini dari awal hingga akhir adalah milik Allah semata. Bukan krn kehebatan kita. Setelah itu, begitu kita mensyukuri wp sedikit ternyata tlh dipersiapkan kenikmatan syurga. Bagaimana cara kita bersyukur ttg itu semua? Betul2 tidak ada apa2nya amalan kita dan benar2 sgt baik Allah taala kpd para hambaNya. Setelah itu sebahgian hamba tidak tahu diri, memintak lebih2. Ini adalah melampaui batas. Meminta utk diizinkan maksiat2 dan seterusnya atas nama hak asasi manusia. Siapa yg memberi dia hak yg melampaui batas dan seterusnya keluar jadi bkn manusia lagi, tp binatang yg sgt hina? Ini adalah org2 yg hina. Adapun org2 yg ahli taqwa, yg tahu diri dan mengenal Robbnya, yg penting bagi dia adalah utk mensyukuri nikmat2 yg ada. Makanya di sini disebutkan dgn perincian yg sgt byk semacam ini. Itupun baru sedikit sebagaimana yg dijelaskan oleh Ibnu Qoyyim setelah menyebutkan nikmat yg beranika ragam dan byk sekali, dan sebahgiannya saja. Kalau kita tidak membaca buku beliau, kita tidak akan menyangka banyaknya nikmat yg Allah taala berikan. Itu betul. Ibnu Qoyyim mengatakan ini baru sedikit yg mampu kita sebutkan nikmat2 dari Allah utk kita.
 
Disebutkan di sini, ini kesimpulan yg mampu kita ucapkan: “maka hanya milik Robb kitalah segala pujian atas itu tadi semuanya, sejak awal smpai akhir.  
 
Toyyib. Kemudian kelanjutannya di waktu yg akan datang, insya Allah. Wallahu’alam.
Diberdayakan oleh Blogger.