Kajian Kitab Shohih Bukhari (Tsulatsi Sunan Abi Dawud - lanjutan)
Sumber Channel Telegram: Tsulatsiyat Shohih Bukhari
TSULATSIYAT
Ralat untuk pelajaran semalam, satu2 hadis dari Abu Dawud.
Guru dari Abu Dawud, Muslim bin Ibrahim, yang betul kuniahnya Abu Amr, tsiqotun hafidzun makmun.
Meriwayatkan dari Abdussalam bin Abi Haazim, Abu Tholut, al Basri, tsiqoh.
Menghadiri cerita tentang Abu Barzah Nadlah bin Ubaid Al Aslami, sahabat nabi صلى الله عليه وسلم ,seorang Sheikh yang perutnya besar, tinggal di Basrah. Dia perang di Khurasan, diejek oleh Ubaidilah bin Ziyad.
Catatan kaki, pembahasan tentang telaga nabi صلى الله عليه وسلم ,
Dalil tentang kepastian telaga di hari Kiamat mutawatir dan telah dikenal. Tidak ada yang mengingkarinya kecuali orang yang jahil dan cuai, atau mubtadi' yang sesat.
Orang-orang Khowarij dan sebahagian Mu'tazilah mengingkari adanya telaga.
Yang dulu termasuk yang mengingkari telaga adalah Ubaidilah bin Ziyad, gobernor Iraq, merosak Ijma' salaf dan memisahkan diri dari apara imam kholaf.
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
Tsulatsiyat Imam Ibnu Majah.
Fasal yang pertama, penjelasan umum.
Alhafidz As Sakhowi, ada 5 hadis didalam Sunan Ibnu Majah, datang dari jalur sebagian orang yang dituduh dusta.
Berkata Sheikh Muhammad al Qattani rahimahullah tentang keberadaan tsulatsiyat, Ibnu Majah 5 hadis, sanadnya satu saja. Semuanya sanadnya sampai kepada Anas bin Malik. Sanad datang dari jalur Jubbarah bin Mughallits al Hammani al Kufi, dia lemah, meriwayatkan dari Katsir bin Sulaim Ad Dobbi, dia juga dhoif. Anas bin Malik.
Yang paling penting bukan hafal, tapi tahu bagaimana meletakkan hadis dan pelaksanaannya
Berkata al Muhaddits Muhammad bin Adam al Ethiopi rahimahullah, tsulatsi tiga perantara.
○ Sunan Tirmidzi ada 1 hadis.
○ Ibnu Majah 5 hadis
*Penyebutan Tsulatsiyat Sunan Ibnu Majah*
Pertama hadis tentang wudhu' ketika makan dan setelah makan.
3260 "Barangsiapa suka apabila Allah memperbanyak kebaikan rumah dia, maka hendaknya dia berwudhu' apabila makanannya itu tiba."
Futhur makan pagi
Ghada makan siang
'Asya makan malam
Sanadnya lemah sekali.
Jubbarah Ibnu Mughallits, Abu Muhammad al Kufi, sangat lemah.
Gurunya Katsir bin Sulaim, Abu Salamah al Madaini, hadisnya wajid di buang, ditinggalkan.
Kesimpulan: Bukan termasuk sunnah wudhu' untuk makan.
Buktinya, hadis yang menentang hadis palsu ini, dari Ibnu Abbas radiyallahu anhuma mengatakan, "Kami pernah ada disisi nabi صلى الله عليه وسلم, lalu beliau datang dari ghoits, buang hajat. Didatangkan kepada beliau makanan, lalau ditanyakan kepada Rasulullah, " Tidakkah anda ingin wudhu'? Saya belum ingin solat sehingga saya perlu wudhu'".
Kalau mahu makan, tidak disyariatkan berwudhu'.
Dikeluarkan oleh Ibnu Abi Syaibah dan Ahmad dan sanadnya sohih.
Berkata Sheikhul Islam Ibnu Taimiyah," Sesungguhnya hadis Ibnu Abbas ini meniadakan wajibnya wudhu'.
Apakah makruh wudhu' untuk makan? Ada 2 pendapat diriwayatkan dari Imam Ahmad.