Kajian Tafsir Quran (Al-Fatihah) #Lanjutan 20
Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz
Tafsir Ibnu Katsir:
Sambungan Tafsir al-Fatihah
Toyyib, masih membahas sisi perbezaan antara ar-Rohman dan ar-Rohim. Setelah disebutkan oleh Imam Ibnu Katsir rohimahulloh bahwasanya yg rojih adalah dua2nya adalah Bahasa Arab dan dua2nya adalah sama2 mushtaq, pecahan dari ar-Rohmah (kasih sayang) tp sisi perbezaannya ini yg dibahas dlm pertemuan yg lalu, iaitu utk ar-Rohman ini adalah utk menunjukkan luasnya rohmat zat Allah taala, sementara ar-Rohim itu menunjukkan perbuatan Allah yg menyayangi makhluk2 yg Dia kehendaki. Danbahwasanya ar-Rohman ini sighoh-mubalaghohnya lebih kuat drpd ar-Rohim, wp sama2 sighoh-mubalaghoh.
Toyyib, kita lanjutkan. Berkata Ibnu Abbas, ini adalah 2 nama yg sama2 sgt halus iaitu sama2 sighoh-mubalaghoh. Yg satu lebih halus drpd yg lainnya, iaitu lebih byk rohmat. Kemudian al-Qurthubi menukilkan al-Khotobi dan yg lain; mrk menyebutkan adanya kerumitan ttg sifat ini. Mrk mengatakan boleh jadi maksudnya adalah ‘arfaq’ iaitu lebih lembut (makna yg disebutkan dari tafsir Ibnu Abbas; bahawasanya ini adalah aroq, lebih halus) sebagaimana dlm hadith: ‘sesungguhnya Allah itu Maha Lembut, menyukai kelembutan dlm segala urusan, dan Allah taala memberikan karunia kpd seseorang dikeranakan kelembutan org tersebut dgn karunia yg tidak diberikan kpd org lain dikeranakan kekasaran dia. Diriwayatkan oleh Muslim, dari hadith Aisyah rodhiallahuanha, dll ari sejumlah Sahabat. Ini menunjukkan rohmat Allah taala bertingkat2 sesuai dgn kadar rohmat yg ada pd seorang hamba. Semakin dia rohmat dan lembut kpd sesame makhluk yg layak utk mendapatkan itu, maka Allah pun semakin lembut dan halus kpd dirinya.
Dinukilkan dari Ibnu Mubaraq, perbezaan adalah ar-Rohman kalau diminta maka Dia memberi, sementara ar-Rohim kalau tidak diminta Dia marah. Ini perlu dalil yg jelas ttg masalah ini utk membezakan ar-Rohman dan ar-Rohim dari sudut yg spt itu. Ini sebagaimana dtg dari hadith yg diriwayatkan oleh Tirmidzi, Ibnu Majah dll: Rosululloh sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: ‘barangsiapa yg tidak memohon kpd Allah, maka Allah akan marah kpd dia.’ Disebutkan di catatan kaki di sini, dihasankan oleh Syaikhuna al-Albani. Ttp telah kita dptkan dari Dhoifah beliau, kita merujuk itu, dan beliau mendhoifkan. Mmg sisi ijtihad ada di sini krn sanad2 yg ada menunjukkan kemungkinan dhoif dan kemungkinan boleh dihasankan. Agak samar2 urusannya. Tp yg rojih, dia dhoif, tp maknanya betul. Dhn perbahasan yg telah kita sebutkan terdahulu, kembali kpd ayat ‘ghofir’. Sebagian penyair mengatakan:
Jgn sesekali engkau meminta kpd anak Adam ttg suatu keperluan
Tapi mintalah kpd Zat yg pintuNya tidak pernah tertutup
Allah marah apabila engkau tidak meminta kpdNya
Sementara anak Adam kalau engkau meminta kpdnya maka dia akan marah.
Toyyib, Allah Maha Kaya sementara kita sgt fakir kpd Allah taala.
Berkata Ibnu Jarir, haddasana Sari Ibnu Yahya at-Tamimi… dikatakan utk pendapat yg ini, ar-Rohman ini adalah menyayangi seluruh makhluk, sementara ar-Rohim adalah menyayangi kaum Mukminin. Ini adalah sebagian pendapat. Ibnu Qoyyim menyebutkan pendapat byk juga tp yg rojih spt yg telah disebutkan. Oleh kerana itulah Allah berfirman: “Kemudian Dia istiwa’ di atas Arash, Dia adalah ar-Rohman”, “ar-Rohman istiwa’ di atas Arash” iaitu Allah menyebutkan istiwa’ dgn namaNya ar-Rohman utk meliputi seluruh makhluk dgn rohmatNya. Toyyib, Ibnu Qoyyim menyebutkan di dlm Bada’iul Fawaid: Allah taala istiwa’ di atas makhluk yg paling luas dgn namaNya yg paling luas iaitu ar-Rohman. Dan senantiasa Dia menyayangi org2 yg beriman. Ini ada penguat utk menunjukkan Rohman itu meluputi segalanya. Kalau Rohim itu hanya utk kaum mukminin. Cuma apa, telah dijelaskan oleh Syaikhuna Abdul Roqib al-Kaukabani hafizohulloh, beliau menyebutkan bahawasanya kalau Rohim itu hanya utk kaum mukminin, ini tidak betul. Kenapa? Kerana dalil yg lain menunjukkan ini adalah kalimat umum: “Sesungguhnya Allah itu sayang kpd kalian”; “ sesungguhnya Allah kpd manusia benar2 Maha penuh Belas Kasihan lagi Maha Penyayang. Jadi Rohim itu bukan hanya utk mukminin, dari dalil2 yg ada. Org kafir juga mendapat rohmat, tp rohmat yg bersifat dunyawiyah.. diselamatkan di gurun pasir, atau diselamatkan di atas lautnan, atau dari kelaparan, dari pelbagai mara bahaya dan penyakit selama ajalnya belum dating, maka berbagai rohmat itu sentiasa dtg kpd semua manusia, baik muslimin ataupun bukan. Tp org mislim rohmatnya lebih luas di sunia dan akhirat, juga lahir dan batin dan seterusnya.
Kemudian Allah mengkhususkan nama ar-Rohim utk org2 yg beriman.
Mereka mengatakan, inimenunjukkan bahwasanya ar-Rohman itu mubalaghohnya iaitu kesungguhannya itu lebih besar di dlm masalah rohmat krn dia mencakup seluruh negeri, dunia dan akhirat, dan mencakup seluruh makhluk. Sementara rohim itu khusus utk kaum mukminin. Ttp telah dtg di dlm doa yg maksuur iaitu dinukilkan: Allah adalah Rohman di dunia dan di akhirat dan Rohim terhadap dunia dan akhirat. Dan ini disebutkan di dlmcatatan kaki, dia diriwayatkan oleh al-Hakim di dlm al-Mustadrok dan menyebutkan hadith ini sohih. Hanya saja Bukhori dan Muslim tidak berhujjah dgn al-Hakam bin Abdillah. Kata az-Zahabi, al-Hakam ini ‘laisa bil tsiqoh’. Laisa bil tsiqoh seringnya adalah matruq. Bahkan al-Mundiri sendiri mengatakan bagaimana dikatakan sohih sedangkan al-Hakam adalah matruq. Dan di dlm sanad itu ada rowi yg lain al-Qosim, dia tidak mendengar dari Ai’syah. Bahkan Imam Ahmad mengatakan ttg al-Hakam: hadith2nya itu palsu. Darul Qutni dan an-Nasa’I mengatakan matruqul hadith. Bererti sama sekli tidak layak utk masuk ke dlm mustadrok al-Hakim, yg tujuannya digunakan utk mengkritik Bukhori dan Muslim: mengapa tidak meriwayatkan hadith ini padahal ini sohih. Yg betul adalah betul2 jauh dari kesohihan.
Kelanjutannya nama Allah ar-Rohman ini khusus utk diriNya. Tidak boleh selain Allah itu memiliki nama ar-Rohman. Katakan: berdoalah kalian kpd Allah atau berdoalah kpd ar-Rohman, yg manapun nama yg kalian panggil, maka mmg hanya milik Allah lah nama2 yg paling indah. Ini hanyalah utk Allah, ar-Rohman itu. Firman Allah: “Dan bertanyalah kpd org yg Kamu utus sebelummu dari kalangan para utusan2 Kami: ‘apakah Kami menjadikan selain ar-Rohman sebagai sesembahan2 utk diibadahi?’ Ini menunjukkan ar-Rohman mmg hanya Allah taala. Manakala Musailimah al-Kazzab ini lancang dan menamakan dirinya dgn Rohmanul Yamamah, Allah memberikan kpdnya jilbab (tudung) kedustaan, dan dia terkenal dgn itu. Selalu julukannya al-Kazzab. Ini sampai hari kiamat. Tidak dipanggil kecuali Musailimah al-Kazzab, sehingga dia menjadi permisalan di dlm kedustaan.
Sebahgian ulama membalik iaitu ar-Rohim itu lebih mendalam makna rohmahnya dari ar-Rohman krn Allah taala mentauqid nama Rohman tadi dgn Rohim. Ar-Rohman nir Rohim..sebagai bentuk tauqid, sementara tauqid itu tidak mungkin lebih kuat drpd objek yg diperkuat. Jawab kami adalah ini bukan bab penguat, tp adalah na’ad yg ke2. Ar-Rohman yg pertama. Na’ad ke mana? Kpd Lafdzul Jalallah Allah. Ya, dua2nya adalah na’ad dari Lafdzul Jalallah Allah. Jadi Ar-Rohman nir Rohim ini ini sifat dari Allah, dan tidaklah menjadi keharusan apa yg mrk sebutkan tadi dlm masalah bismillahir rohman nir rohim. Dan berdasarkan ini, didahulukannya nama Allah, Lafdzul Jalallah Allah yg mana tidak ada 1 zat pun yg boleh memiliki nama ini kecuali Dia dan pertama kali Dia disifati dgn ar-Rohman. Yg terlarang adalah yg selain Allah itu diberi nama itu. Tidak ada yg mengikuti dia iaitu Musailimah al-Kazzab di dlm penamaan tadi kecuali org yg bersama dia di dlm kesesatan. Adapun ar-Rohim, Allah taala menamakan selain diriNya juga ar-Rohim, mensifati dgn ar-Rohim. Jadi boleh utk menamakan ar-Rohim itu utk selain nama Allah. Sungguh tlh datang kpd kalian seorang Rosul dari jenis kalian sendiri. Terasa berat baginya apa yg menyusahkan kalian, dan beliau ini sgt berharap tercurah kpd kalian itu kebaikan. Haris, iaitu sgt bersemangat. Dan beliau itu sangat penyayang dan lemah lembut kpd kaum mukminin. Menunjukkan Rosululloh dikasi nama Rohim. Dan sebagaimana Allah mensifati selain beliau juga dgn nama itu, dari nama Dia, sebagaimana dlm firman Allah taala: “sesungguhnya Kami menciptakan manusia dari air mani yg bercampur, lalu Kami mengujinya. Lalu Kami jadikan dia itu mendengar dan melihat”. Jadi selain Allah boleh dinamakan as-Sami’, al-Basir. Cuma utk Allah taala, ini yg paling sempurna.
Toyyib, illa hunna, wallahu’alam.