Header Ads

Kajian Tafsir Quran (Al-Fatihah) #Lanjutan 16

Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz




Tafsir Ibnu Katsir:
Sambungan Tafsir al-Fatihah
 
Kita masih membaca apa yg dinukilkan oleh Imam Ibnu Katsir rohimahulloh terkait dgn masalah antara isim dgn musamma (antara nama dan objek yg diberi nama itu). Setelah disebutkan firman Allah: “walillahila asma ul husna…” dan juga sabda Rosululloh sallallahu ‘alaihi wasallam: “innalillahi tis ‘atan…. Kemudian disebutkan di sini: ini nama yg banyak, sementara objek yg diberi nama itu 1 saja. Dia adalah Allah taala. Dan juga firman Allah taala: “walillahil asma ul husna…” hanya milik Allah nama2 yg pg indah. Allah menisbatkan nama2 itu kpd diriNya sbagaimana firmanNya: “maka bertasbihlah dgn nama Robbmu yg Maha Agung” iaitu bimirobbik…isim dinisbatkan kpd Allah taala. Dan yg spt itu, maka penisbatan itu menunjukkan ada perbezaan. Firman Allah taala: “panggillah/berdoalah kpd Allah taala dgn nama2nya” dan yg spt itu menunjukkan bahwasanya nama2 tadi bukanlah Allah. Ini semua sudah dijawab oleh Imam Ibnu Qoyyim di dlm Bada’i ul-Fawaid. Dari kalangan sebagian ahli kalam berdalilkan bahwasanya nama adalah zat yg dinamai itu sendiri dan firman Allah taala: “maha penuh berkah nama Robb mu yg memiliki keagungan dan kemuliaan” Yg maha penuh berkah itu siapa? Namanya ataukah Allah? Katanya di sini, Allah yg maha penuh berkah, tp ayat tadi mengatakan maha penuh berkah nama Robb mu. Menunjukkan bahawa nama adalah al-musamma itu sendiri. Jawabnya adalah: bahwasanya nama itu diagungkan dikeranakan pengagungan yg didapatkan oleh zat yg disucikan itu, manakala Zat Allah itu diagungkan,maka nama2 dia juga diagungkan.
 
Maka apabila seseorang mengatakan ‘Zainab itu aku talak’ maka maksudnya Zainab itu isteri dia, bkn yg dimaksud sekadar nama yg ditalak. Saya cuma menalak namanya, orangnya nggak. Bukan itu maksudnya. Ttp ketika disebutkan nama adalah dia itu. Mmg inilah dalil ahlussunnah. Jadi ketika disebutkan nama, maka tidak terpisah antara zat dgn nama dan sekaligus sifat2nya. Krn zat itu tidak mungkin tepisah dgn  nama dan sifat dia. Tidak  perlu dipisah2 dgn gaya yg diinginkan oleh ahli kalam itu. Seandainya nama itu bukanlah pihak yg dinamakan nescaya talak itu tidak terjadi, menurut pendapat pertama, iaitu nama adalah musamma itu sendiri. Buktinya apabila yg ditalak itu Zainab, ini namanya, ternyata zatnya itu sendiri harus terpisah, harus keluar rumah. Jawab: yg dimaksudkan oleh org Arab ketika dikatakan Zainab itu aku talak, maksudnya zat yg dinamai dgn Zainab ini aku talak. Toyyib, inilah jawapan yg betul. Jadi tidak perlu dikatakan isim itu musamma atau bukan. Tidak perlu dibahas itu. Ini yg dikatakan oleh Ibnu Qoyyim di dlm Bada’i ul-Fawaid. Yg betul Zat Allah bukan makhluk maka Nama dan SifatNya juga bukan makhluk. Adapun zat makhluk mmg makhluk, maka nama dan sifat dia juga makhluk. Selesai.
 
Ar-Rozi mengatakan tasmiah (masdar) menjadikan nama tersebut ditentukan dgn zat tadi. Menamakan suatu zat dgn Fulan, misalkan. Tasmiah itu bukan isim. Tasmiah  kembali ke perbuatan, sementara isim sekadar menunjukkan suatu alamat. Tasmiah itu proses, adanya suatu perbuatan, iaitu penyebutan suatu nama zat. Sementara isim sekadar suatu peninjukan.
 
Dzul Jalallah Allah
 
Robbul jalallah Allah adalah suatu alamat terhadap Robb kita, Sang Penguasa alam semesta yg Maha Penuh Berkah lagi Maha Tinggi. Ketika disebutkan Allah, jelas org memahami maksudnya adalah Penguasa alam semesta ini. Tidak diberikan kpd yg lain. Ijmak ulama mengatakan nama ini khusus utk Allah taala, tdak ada seorang pun yg dikasi nama Allah. Ini khusus utk Dia. Demikian pula ar-Rohman, demikian pula ar-Robb. Dikatakan ini adalah nama yg paling agung dan inilah yg betul pendapat jumhur. Kerana Robbul jalallah Allah ini disifati dgn seluruh sifat. Adapun ar-Rohman tidak menunjukkan seluruh sifat, demikian pula ar-Rohim. Robbul jalallah Allah mmg seluruh sifat kembali ke Dia. Berbagai nama kembali ke Dia. Dialah Allah yg mana tidak ada sesembahan yg benar kecuali Dia. Dialah al-Malik (Raja yg Sempurna), al-Quddus (Yang ZatNya Maha Suci), as-Salam, al-Mukmin, al-Muhaimin, al-Aziz, al-Jabbar, al-Mutakabbir, Maha Suci Allah terhadap apa yg mereka persekutukan. Menunjukkan Allah Maha Sempurna. Dialah Allah yg Maha Mencipta, hanya milik Dialah nama2 yg paling indah. Bertasbih utkNya seluruh yg di langit dan di bumi, dan Dialah yg Maha Perkasa lagi Maha Penuh Hikmah. Bererti intinya adalah seluruh asma ul husna. Bererti seluruh asma ul-husna kembali kemana? Kembali ke Allah, spt ayat2 yg sebelumnya. Bererti mmg Dzul jalallah Allah ini adalah al-ismul a’zom (nama yg plg besar) dan ini yg dirojihkan oleh Syeikh Yahya. Kerana seluruh nama kembali ke situ, seluruh sifat kembali ke nama tadi.
 
Dengarkan rakaman untuk mendapatkan keseluruhan perbahasan…
Diberdayakan oleh Blogger.