Header Ads

Kajian Tafsir Quran (Muqaddimah) #Lanjutan

Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz




*Muqoddimah Tafsir Ibnu Katsir*

Sambungan...

Berkata imam Ibnu Katsir haddasana Husyain..., dulu para sahabat kami (guru2 beliau al-Qomah murid Ibnu Mas’ud) mereka menghindari tafsir dan merasa gentar kpd tafsir. Wp ulama2 tersebut kalam2 mereka ada dlm kitab2 tafsir. Ini menunjukkan kehati2an mereka dan sikap tidak bermudah2an dlm penafsiran.

Berkata Syuqbah, berkata Sya’bi: demi Allah tidak ada 1 ayatpun kecuali dlm keadaan saya telah menanyakan tafsirnya. Tapi kenapa Sya’bi jarang bicara ttg tafsir? Kerana yg namanya tafsir adalah meriwayatkan dari Allah azza wajalla. Beliau khuatir sehingga tidak banyak riwayat beliau ttg tafsir.

Berkata Abu Ubaid, haddasana Husyain...; takutlah kalian kpd tafsir iaitu waspada tidak bermudah2 untuk berbicara ttg ini, kerana dia itu hanyalah riwayat dari Allah. Maka atsar2 yg sohih ini dan yg semacam itu drpd imam salaf bahwasanya mereka merasa berat untuk berbicara ttg tafsir dari perkara2 yg tidak mereka ketahui.

Adapun org yg berbicara dgn apa yg dia ketahui dari tafsir (secara bahasa dan syariat) maka tidak ada keberatan/dosa untuknya. Oleh itu diriwayatkan dari mereka dan ulama2 lain ungkapan2 ttg tafsir. Dan tidak bertentangan antara riwayat mereka dgn nasihat mereka tadi, kerana mereka berbicara dlm perkara yg mereka ketahui dan mereka diam dari perkara yg tidak mereka ketahui.

Dan inilah yg wajib bagi setiap org: bicara sesuai dgn yg dia tahu. Kalau tidak tahu, maka dia menahan diri. Kerana sebagaimana wajib bagi dia untuk diam dlm perkara yg tidak dia ketahui, demikian wajib bagi dia utk berbicara di dlm perkara yg dia ditanya ttg itu dan dia mengetahui. 

Firman Allah “hendaklah kalian benar2 menerangkan ttg itu (al-kitab) kpd org2 dan kalian tidak menyembunyikannya. 

Berdasarkan berita yg datang dari hadith: “barangsiapa ditanya ttg suatu ilmu lalu dia sembunyikannya, maka dia akan diberi tali kekang dari neraka di hari kiamat. (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi dll dari Abu Hurairah, sanadnya sohih)

Hadith yg diriwayatkan oleh Imam Abu Jaafar ibnu Jarir at-Thobari, haddasana Abbas bin Abdil Adzim, dari Aisyah: “tidaklah Rosulullah sallallahu alaihi wasallam menafsirkan sedikitpun dari al-Qur’an kecuali ayat2 yg terhitung (tidak terlalu banyak), diajarkan kepada beliau oleh Jibril alaihis salam.

Dari riwayat Abu Bakr Muhammad ibni Yazid dalam at-Thobari, hadith munkarul ghorib (mungkar dan asing). Tidak ada yg mendukung hadith dia, padahal syarat untuk diketahui seseorang itu tsiqoh adalah hadith2nya itu sesuai dgn hadith para tsiqot yg lain.
Berkata Hafid Abdul Fattah al-Azdi, org ini munkarul hadith. Selesai.

Yg betul adalah bahwa semuanya telah diajarkan oleh nabi kerana ini tugas beliau, agar engkau menjelaskan kepada manusia apa yg telah diturunkan kpd mereka dan agar mereka memikirkan.

Imam at-Thobari: bahawasanya ayat2 ini kalaupun hadith tadi sohih misalkan; iaitu ayat2 sedikit yg ditafsirkan oleh nabi (yg lain tidak ditafsirkan) itu maksudnya adalah ayat2 yg memang tidak mungkin diketahui kecuali dgn wahyu dari Allah taala. Maka di situ Rosulullah sallallahu alaihi wasallam menunggu untuk diajarkan oleh Jibrail. Dan ini adalah takwil yg benar seandainya hadith tadi sohih.
Kerana di antara al-Qur’an ada ayat2 yg hanya Allah khususkan kpd diriNya sendiri dan tidak diajarkan kpd yg lain. Dan ada dari ayat2 itu yg diketahui oleh para ulama. Dan dari ayat2 al-Qur’an ada yg org Arab tahu maksudnya dari bahasa mereka (secara dzohir bahasa).

Dari ayat2 al-Qur’an ada perkara2 yg seseorang itu tidak diberi uzur kalau dia tidak tahu terutama pengetahuan dasar ttg Allah taala dan syariat2Nya. Sepertimana ibnu Abbas telah terang2an membicarakan ttg itu berdasarkan apa yg disebutkan oleh Ibnu Jarir.

Tafsir itu ada 4 bentuk:
1. Bentuk yg diketahui oleh orang Arab dari bahasa mereka
2. Tafsir yg seseorang itu tidak diberi uzur kalau dia tidak tahu
3. Tafsir yg diketahui oleh para ulama
4. Tafsir yg tidak diketahui kecuali oleh Allah.
Kesimpulannya: sanadnya dhoif jiddan dikeranakan Muammal ini. 
Maknanya sohih.

Berkata Yunus ibnu A’la:

Al-Qur’an itu diturunkan dlm 4
Diberdayakan oleh Blogger.