Kajian Kitab Mustalah Hadits (Dars 10)
Kitab
المطايا الهنية
Dars 10 Oleh: Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Qudsiy Al Jawiy حفظه الله
Masih pembahasan hadith yg sahih.
Hadith yg sahih itu harus mencangkup @ memenuhi 5 syarat.
1. Syarat yg pertama
Iktisolus sanad - sanadnya itu harus bersambung.
Bererti sanadnya org2 sufi putus. Yang mengatakan saya mimpi jumpa Rasulullah. Beliau menyuruh saya menyebutkan zikir begini begini begini. Sanadnya putus kenapa? Di atas sufinya ini kalau dia tidak dusta yg datang bukan Rasulullah tapi syaitan. Sanadnya putus. Tak mungkin syaitan itu mengambil dari Rasulullah. Tapi dipercaya, naudzubillah.
Kalau sanadnya itu putus maka syarat itu akan menjadi cacat.
Sekarang apa erti sanad? Yg nama isnad atau sanad yg secara bahasa nya bermaksud sandaran. Iaitu jalan yg menyambungkan seseorang kepada matannya (isi hadith itu).
Ucapan As-Sakhowi dlm kitab AtTaudih Abhar.
Terkadang kalau kita baca, kita dapati judul2 kitab ulama, tajuk tajuknya, kadang kita fikir susah sekali tajuknya itu seperti ini, tajuk 'Penjelasan Yg Paling Mencengangkan'.
Seperti kitab Ahmad AlQorofi AlMisri. Kitabnya ketika membantah orang2 Nasoro, menulis kitab bertajuk 'Jawapan Jawapan Yg Megah' kerana ada surat dari orang2 Nasoro yg membuat syubhat yg bahaya. Maka beliau menjawab dgn kitab ini 'Jawapan -jawapan Yg Megah Terhadap Soal Soal yg Jahat'. Atau juga seperti kitabnya Zamaksyari yg menulis kitab 'Yg Melampaui Segalanya'. Memangnya mereka ilmunya tinggi, tetapi sebaiknya cari yg lebih baik.
2. Syarat yg ke dua
Adalatu yg bermaksud lurusnya agama. (Al adalah) Untuk bahasa kita keadilan, tapi bukan itu yg diinginkan iaitu org ini agamanya lurus, bukan pendusta, bukan suka membuat penipuan, dan yg semacam itu. Bukan suka mencuri dan sebagainya.
Iaitu lurusnya jalan agama, seluruh org yg meriwayat kan hadith tadi, iaitu seluruh rawinya. (Al adalah) adalah lurusnya agama si rowi tadi.
Makanya kalau dia seperti itu, mencapai seperti Sulaiman bin Daud Ash Shazakhuri iaitu dia suka minum khamar, maka hadithnya tidak di terima. Kenapa.. sebab dia minum khamar. Itu dosa besar dan ini fasiq. Dia seorang yg tidak lurus agamanya.
Atau pendusta seperti Rottan Alhindi, dia pendusta maka riwayatnya juga tidak di terima. Atau yg lain lain, ma'ruf.
3. Syarat yg ke tiga:
Dobtur rowi, iaitu kemantapan si rawi, di dalam menjaga hadith yg dia bawa itu. Yaitu kukuhnya penjagaan dia untuk riwayat. Sengaja kita mengertikan 'hibzihi' itu penjagaan bukan hafalan kerana hafalan itu sering yang di dalam dada itu. Sementara abdobtu itu ada dua, yaitu :-
▫️ Penjagaan hafalan hati
▫️ Penjagaan kitab
Dua duanya boleh.
Berkata Imam Abu Amr Ibnu Solah rahimahullah (dari aimmatu syafiiyyah). Seluruh para imam hadith dan fiqih, (kebanyakannya bukan total tapi hampir semua) berpendapat, bahawasanya mereka mensyaratkan untuk orang yang riwayatnya itu layak untuk dipakai sebagai hujjah, diterima, dia itu harus adil, yaitu agamanya lurus. Yaitu dia mantap untuk apa yg dia riwayatkan itu.
Apa maksudnya? Periciannya yg dikatakan agamanya lurus.
📍 Dia harus seorang Muslim.
Maka riwayat org Nasara dan Yahudi tidak di terima. Orang Yahudi mengatakan ini, obat ini bagus, kami telah memeriksa dan ini mendapatkan pengakuan, telah di sembelih. Istilahnya, binatang tadi telah disembelih dengan syariat islam. Kalau berita ini dari Yahudi, kita tidak terima. Mereka mendusta. Thoyyib.
📍Dia harus baligh.
Ataupun kalau masih kecil, sering anak2 itu, masih dikuasai dengan fantasinya. Nanti musykilah beritanya. Ada polis, ada polis terlanggar. Ada ini. Ha pusing.
📍Dia harus berakal.
Walaupun org itu dewasa tetapi akalnya masih belum cukup maka tidak diterima.
📍Dia selamat dari sebab2 kefasikan.
Yaitu tidak melakukan dosa besar. Dan tidak juga terus menerus melakukan dosa kecil, menumpuk numpuk dosa kecil. Dan perkara perkara yg merosak kehormatan dia. Dia harus selamat dari itu. Thoyyib
Hadith yg sahih itu harus mencangkup @ memenuhi 5 syarat.
1. Syarat yg pertama
Iktisolus sanad - sanadnya itu harus bersambung.
Bererti sanadnya org2 sufi putus. Yang mengatakan saya mimpi jumpa Rasulullah. Beliau menyuruh saya menyebutkan zikir begini begini begini. Sanadnya putus kenapa? Di atas sufinya ini kalau dia tidak dusta yg datang bukan Rasulullah tapi syaitan. Sanadnya putus. Tak mungkin syaitan itu mengambil dari Rasulullah. Tapi dipercaya, naudzubillah.
Kalau sanadnya itu putus maka syarat itu akan menjadi cacat.
Sekarang apa erti sanad? Yg nama isnad atau sanad yg secara bahasa nya bermaksud sandaran. Iaitu jalan yg menyambungkan seseorang kepada matannya (isi hadith itu).
Ucapan As-Sakhowi dlm kitab AtTaudih Abhar.
Terkadang kalau kita baca, kita dapati judul2 kitab ulama, tajuk tajuknya, kadang kita fikir susah sekali tajuknya itu seperti ini, tajuk 'Penjelasan Yg Paling Mencengangkan'.
Seperti kitab Ahmad AlQorofi AlMisri. Kitabnya ketika membantah orang2 Nasoro, menulis kitab bertajuk 'Jawapan Jawapan Yg Megah' kerana ada surat dari orang2 Nasoro yg membuat syubhat yg bahaya. Maka beliau menjawab dgn kitab ini 'Jawapan -jawapan Yg Megah Terhadap Soal Soal yg Jahat'. Atau juga seperti kitabnya Zamaksyari yg menulis kitab 'Yg Melampaui Segalanya'. Memangnya mereka ilmunya tinggi, tetapi sebaiknya cari yg lebih baik.
2. Syarat yg ke dua
Adalatu yg bermaksud lurusnya agama. (Al adalah) Untuk bahasa kita keadilan, tapi bukan itu yg diinginkan iaitu org ini agamanya lurus, bukan pendusta, bukan suka membuat penipuan, dan yg semacam itu. Bukan suka mencuri dan sebagainya.
Iaitu lurusnya jalan agama, seluruh org yg meriwayat kan hadith tadi, iaitu seluruh rawinya. (Al adalah) adalah lurusnya agama si rowi tadi.
Makanya kalau dia seperti itu, mencapai seperti Sulaiman bin Daud Ash Shazakhuri iaitu dia suka minum khamar, maka hadithnya tidak di terima. Kenapa.. sebab dia minum khamar. Itu dosa besar dan ini fasiq. Dia seorang yg tidak lurus agamanya.
Atau pendusta seperti Rottan Alhindi, dia pendusta maka riwayatnya juga tidak di terima. Atau yg lain lain, ma'ruf.
3. Syarat yg ke tiga:
Dobtur rowi, iaitu kemantapan si rawi, di dalam menjaga hadith yg dia bawa itu. Yaitu kukuhnya penjagaan dia untuk riwayat. Sengaja kita mengertikan 'hibzihi' itu penjagaan bukan hafalan kerana hafalan itu sering yang di dalam dada itu. Sementara abdobtu itu ada dua, yaitu :-
▫️ Penjagaan hafalan hati
▫️ Penjagaan kitab
Dua duanya boleh.
Berkata Imam Abu Amr Ibnu Solah rahimahullah (dari aimmatu syafiiyyah). Seluruh para imam hadith dan fiqih, (kebanyakannya bukan total tapi hampir semua) berpendapat, bahawasanya mereka mensyaratkan untuk orang yang riwayatnya itu layak untuk dipakai sebagai hujjah, diterima, dia itu harus adil, yaitu agamanya lurus. Yaitu dia mantap untuk apa yg dia riwayatkan itu.
Apa maksudnya? Periciannya yg dikatakan agamanya lurus.
📍 Dia harus seorang Muslim.
Maka riwayat org Nasara dan Yahudi tidak di terima. Orang Yahudi mengatakan ini, obat ini bagus, kami telah memeriksa dan ini mendapatkan pengakuan, telah di sembelih. Istilahnya, binatang tadi telah disembelih dengan syariat islam. Kalau berita ini dari Yahudi, kita tidak terima. Mereka mendusta. Thoyyib.
📍Dia harus baligh.
Ataupun kalau masih kecil, sering anak2 itu, masih dikuasai dengan fantasinya. Nanti musykilah beritanya. Ada polis, ada polis terlanggar. Ada ini. Ha pusing.
📍Dia harus berakal.
Walaupun org itu dewasa tetapi akalnya masih belum cukup maka tidak diterima.
📍Dia selamat dari sebab2 kefasikan.
Yaitu tidak melakukan dosa besar. Dan tidak juga terus menerus melakukan dosa kecil, menumpuk numpuk dosa kecil. Dan perkara perkara yg merosak kehormatan dia. Dia harus selamat dari itu. Thoyyib
Kemudian syarat2 yg berikutnya.
Ini adalah syarat untuk seseorang dikatakan sebagai dobhit, yg mantap di dalam penjagaannya itu.
▫️Mutayaqqizon
Yaitu dia harus selalu terjaga, tidak mudah dilalaikan. Di dalam riwayat itu tidak mudah lupa, tidak mudah ditipu oleh muridnya. Kerana kalau dia mudah ditipu oleh muridnya, bahaya. Seperti yg dialami oleh Asbatunnas fi al A'mash, dia kalau meriwayatkan dari A'mash dia adalah nombor satu sudah. Siapa itu? Abu Muawiyyah al Dhorir, Sulaiman bin Qozim, yg mana bahkan kalau Syu'bah meriwayatkan, kemudian kalau Said Al Qotton meriwayatkan, tetapi menyelisihi Abu Muawiyah, maka yg dimenangkan adalah riwayat Abu Muawiyah. Tetapi setelah beliau tua, maka beliau itu menjadi pelupa. Ketika ada murid2 yg mendatangkan hadith hadith lain, dengan sanad lain, kemudian dimasukkan ke dalam kitabnya kemudian mereka membacakankan kitab beliau untuk mendapatkan ijazah. Beliau terkadang tidak sedar ini bukan hadith beliau kerana sudah tua. Maka syaratnya adalah dia harus selalu terjaga dan tidak terlalaikan.
Dan yg dijuluki contohnya yg terjaga secara umum, adalah para ulama tsiqah. Tapi yang sampai dijuluki sebagai tsiqotun yakhzon, contohnya adalah Fadhil bin Dukhain syeikh Imam Ahmad itu, Fadhil bin Dukhain. Beliau pedagang tetapi juga beliau juga adalah penghafal hadith yg luar biasa. Ketika diuji ternyata mmg beliau betul2 yg luar biasa dan kisahnya makruf itu, tentang kemarahan beliau kepada Yahya bin Ma'in itu. Sampai ditendang, sampai diguling guling keluar dari kedai, kerana mencuba cuba menguji syeikhnya. Beliau marah. Walaupun sebahagian ulama mengatakan sanadnya dhoif tetapi ini, ada beberapa jalur iaitu ketika Yahya bin Main dan Imam Ahmad, dua duanya mmg sama2 imam yg belajar bersama, mengatakan, 'Oh kita hari ini akan ke Fadhil bin Dukhain. Kita akan uji beliau. Kata Imam Ahmad, 'Jangan engkau lakukan itu'. Kita ingin beliau itu tetap tsiqah. Kenapa? Tidak ada satu tsiqahpun yg kecuali terkadang lupa. Ini wajar. Imam Ahmad khuatir, diuji Yahya dalam keadaan sang imam ini sedang lupa iaitu Fadhil bin Dukhain, nanti beliau akan jatuh. Beliau mengatakan, 'Kami ingin orang ini tetap tsiqah'.
Sementara Yahya mengatakan saya harus uji dia. Maka mereka mendatangkan, maka kemudian mereka belajar beliau kemudian Imam Ahmad dan satu orang lagi. Kemudian beliau minta waktu kepada Fadhil bin Dhukain, maka Fadhil bin Dukhain duduk di kedai beliau itu. Kemudian mulai ada 30 hadith disampaikan kepada Fadhil bin Dhukain. Dikatakan ini riwayat anda. Maka Fadhil bin Dukhain dibacakan satu persatu oleh sebahagian murid. Riwayat pertama, kedua, ketiga sampai riwayat ke sepuluh, beliau mengatakan, 'Oh tunggu sebentar. Ini terbalik. Hadith yg pertama harusnya demikian kedua harusnya demikian demikian sampai ke sepuluh. Ini yg betul. Kemudian dibacakan hadith yg berikutnya sampai ke dua puluh. Yg ke sebelas dua belas, beliau terima. Kemudian yg dua puluh beliau sedar. Oh tidak, ini tadi sejak tadi terbalik ini. Dari sebelas sampai dua puluh. Yang benar begini,begini, begini. Demikian pula dari dua puluh satu sampai tiga puluh. Kemudian beliau mengatakan, ' Ini ada yg jahat'. Kemudian beliau memegang murid yg ketiga mengatakan kalau ini, dia kemampuannya belum sampai ini. Kemudian beliau memegang Imam Ahmad, kalau ini, ketakwaannya tidak akan menyebabkan dia berbuat ini.
Tidak ada kecuali si jahat ini. Kemudian dia di tendang, berguling guling keluar. Keluar dari kedai. Terus mereka keluar, Imam Ahmad mengatakan, 'Saya sudah katakan padamu. Ini tsiqoh'. Maka Yahya mengatakan, 'Tendangan dia lebih saya sukai daripada rihlah saya pada Abdul Razak'. Makanya dijuluki Fadhil bin Dukhain ini tsiqah dan terjaga.
Dan pembahasan itu panjang, masaalah apa hukum melakukan ikhtibar iaitu ujian terhadap seorang Syeikh? Di bahas panjang lebar oleh Fadhil Al Baghdadi di dalam Al Kifayah Fi Ulumil Riwayah.
Ini adalah syarat untuk seseorang dikatakan sebagai dobhit, yg mantap di dalam penjagaannya itu.
▫️Mutayaqqizon
Yaitu dia harus selalu terjaga, tidak mudah dilalaikan. Di dalam riwayat itu tidak mudah lupa, tidak mudah ditipu oleh muridnya. Kerana kalau dia mudah ditipu oleh muridnya, bahaya. Seperti yg dialami oleh Asbatunnas fi al A'mash, dia kalau meriwayatkan dari A'mash dia adalah nombor satu sudah. Siapa itu? Abu Muawiyyah al Dhorir, Sulaiman bin Qozim, yg mana bahkan kalau Syu'bah meriwayatkan, kemudian kalau Said Al Qotton meriwayatkan, tetapi menyelisihi Abu Muawiyah, maka yg dimenangkan adalah riwayat Abu Muawiyah. Tetapi setelah beliau tua, maka beliau itu menjadi pelupa. Ketika ada murid2 yg mendatangkan hadith hadith lain, dengan sanad lain, kemudian dimasukkan ke dalam kitabnya kemudian mereka membacakankan kitab beliau untuk mendapatkan ijazah. Beliau terkadang tidak sedar ini bukan hadith beliau kerana sudah tua. Maka syaratnya adalah dia harus selalu terjaga dan tidak terlalaikan.
Dan yg dijuluki contohnya yg terjaga secara umum, adalah para ulama tsiqah. Tapi yang sampai dijuluki sebagai tsiqotun yakhzon, contohnya adalah Fadhil bin Dukhain syeikh Imam Ahmad itu, Fadhil bin Dukhain. Beliau pedagang tetapi juga beliau juga adalah penghafal hadith yg luar biasa. Ketika diuji ternyata mmg beliau betul2 yg luar biasa dan kisahnya makruf itu, tentang kemarahan beliau kepada Yahya bin Ma'in itu. Sampai ditendang, sampai diguling guling keluar dari kedai, kerana mencuba cuba menguji syeikhnya. Beliau marah. Walaupun sebahagian ulama mengatakan sanadnya dhoif tetapi ini, ada beberapa jalur iaitu ketika Yahya bin Main dan Imam Ahmad, dua duanya mmg sama2 imam yg belajar bersama, mengatakan, 'Oh kita hari ini akan ke Fadhil bin Dukhain. Kita akan uji beliau. Kata Imam Ahmad, 'Jangan engkau lakukan itu'. Kita ingin beliau itu tetap tsiqah. Kenapa? Tidak ada satu tsiqahpun yg kecuali terkadang lupa. Ini wajar. Imam Ahmad khuatir, diuji Yahya dalam keadaan sang imam ini sedang lupa iaitu Fadhil bin Dukhain, nanti beliau akan jatuh. Beliau mengatakan, 'Kami ingin orang ini tetap tsiqah'.
Sementara Yahya mengatakan saya harus uji dia. Maka mereka mendatangkan, maka kemudian mereka belajar beliau kemudian Imam Ahmad dan satu orang lagi. Kemudian beliau minta waktu kepada Fadhil bin Dhukain, maka Fadhil bin Dukhain duduk di kedai beliau itu. Kemudian mulai ada 30 hadith disampaikan kepada Fadhil bin Dhukain. Dikatakan ini riwayat anda. Maka Fadhil bin Dukhain dibacakan satu persatu oleh sebahagian murid. Riwayat pertama, kedua, ketiga sampai riwayat ke sepuluh, beliau mengatakan, 'Oh tunggu sebentar. Ini terbalik. Hadith yg pertama harusnya demikian kedua harusnya demikian demikian sampai ke sepuluh. Ini yg betul. Kemudian dibacakan hadith yg berikutnya sampai ke dua puluh. Yg ke sebelas dua belas, beliau terima. Kemudian yg dua puluh beliau sedar. Oh tidak, ini tadi sejak tadi terbalik ini. Dari sebelas sampai dua puluh. Yang benar begini,begini, begini. Demikian pula dari dua puluh satu sampai tiga puluh. Kemudian beliau mengatakan, ' Ini ada yg jahat'. Kemudian beliau memegang murid yg ketiga mengatakan kalau ini, dia kemampuannya belum sampai ini. Kemudian beliau memegang Imam Ahmad, kalau ini, ketakwaannya tidak akan menyebabkan dia berbuat ini.
Tidak ada kecuali si jahat ini. Kemudian dia di tendang, berguling guling keluar. Keluar dari kedai. Terus mereka keluar, Imam Ahmad mengatakan, 'Saya sudah katakan padamu. Ini tsiqoh'. Maka Yahya mengatakan, 'Tendangan dia lebih saya sukai daripada rihlah saya pada Abdul Razak'. Makanya dijuluki Fadhil bin Dukhain ini tsiqah dan terjaga.
Dan pembahasan itu panjang, masaalah apa hukum melakukan ikhtibar iaitu ujian terhadap seorang Syeikh? Di bahas panjang lebar oleh Fadhil Al Baghdadi di dalam Al Kifayah Fi Ulumil Riwayah.
Kemudian yg berikutnya adalah
▫️Haafizon
Yaitu dia hafal, kalau dia itu meriwayatkan dari hafalannya. Sama saja samaada dia hafal dengan lafaznya atau hafal dgn makna. Dua duanya boleh.
▫️Dhobiton bi kitabih
Yaitu memelihara kitabnya kalau dia meriwayatkan dari kitabnya. Itu semua adalah orang yg dikatakan sebagai adlun dhobitun yaitu tsiqah. Selesai dari Muqaddimah fi Ulumil Hadith.
Bererti kesimpulannya, yg namanya dhobit yaitu kemantapan riwayat, itu terbahagi menjadi dua.
1. Kemantapan dada dia iaitu hafalannya kuat
2. Kemantapan kitabnya iaitu kitabnya itu terjaga.
Jangan sampai ada orang memberikan tambahan tambahan dan semacam itu.
Berkata alHafidz Ibnu Hajar, yang namanya addhobit, yaitu kemantapan penjagaan. Itu ada dua iaitu:-
1. Penjagaan dada.
Yaitu dia memantapkan, mengukuhkan apa yg dia dengar , yg mana dia itu mampu untuk menghadirkan bila pun dia inginkan. Yaitu hafalannya kuat. Bukan dalam majlis ini hafal, kemudian besok2 sudah lupa tapi malamnya di pelihara baik baik , besoknya diingat ingat hingga betul betul terhafalkan di dada dia. Itu namanya dhobtu as sadr.
2. Kemantapan dalam menjaga kitab.
Iaitu pemeliharaan kitab itu di sisi dia,sejak dia mendengar hadith yg ada di dalam kitab tadi dan dia memperbaikinya. Maaruf, para ulama kalau sudah mendapat diktek atau imlak dari Syeikhnya, dia akan memeriksa lagi pada Syeikhnya itu atau memeriksa lagi pada murid murid yg lain yg terpecaya. Ada lafaz yg keliru atau tidak, ada tulisan yg salah atau tidak. Itu namanya taswib. Sampai dia menunaikannya itu, atau mengajarkannya kepada murid yg lain.
Sementara dhobut itu sering diikat dgn at tham iaitu hafalan yg sempurna, kemantapan penjagaan yg sempurna. Isyarat tentang tingkatan yg tertinggi dalam masalah itu. Iaitu kalau kemantapan penjagaan dia itu sempurna, maka dia bererti tsiqah. Tapi kalau kemantapannya itu agak sedikit kurang, maka dia soduq. Dan dua duanya boleh. Di terima hadithnya.
Selesai dari Nussatun Nadhar.
▫️Haafizon
Yaitu dia hafal, kalau dia itu meriwayatkan dari hafalannya. Sama saja samaada dia hafal dengan lafaznya atau hafal dgn makna. Dua duanya boleh.
▫️Dhobiton bi kitabih
Yaitu memelihara kitabnya kalau dia meriwayatkan dari kitabnya. Itu semua adalah orang yg dikatakan sebagai adlun dhobitun yaitu tsiqah. Selesai dari Muqaddimah fi Ulumil Hadith.
Bererti kesimpulannya, yg namanya dhobit yaitu kemantapan riwayat, itu terbahagi menjadi dua.
1. Kemantapan dada dia iaitu hafalannya kuat
2. Kemantapan kitabnya iaitu kitabnya itu terjaga.
Jangan sampai ada orang memberikan tambahan tambahan dan semacam itu.
Berkata alHafidz Ibnu Hajar, yang namanya addhobit, yaitu kemantapan penjagaan. Itu ada dua iaitu:-
1. Penjagaan dada.
Yaitu dia memantapkan, mengukuhkan apa yg dia dengar , yg mana dia itu mampu untuk menghadirkan bila pun dia inginkan. Yaitu hafalannya kuat. Bukan dalam majlis ini hafal, kemudian besok2 sudah lupa tapi malamnya di pelihara baik baik , besoknya diingat ingat hingga betul betul terhafalkan di dada dia. Itu namanya dhobtu as sadr.
2. Kemantapan dalam menjaga kitab.
Iaitu pemeliharaan kitab itu di sisi dia,sejak dia mendengar hadith yg ada di dalam kitab tadi dan dia memperbaikinya. Maaruf, para ulama kalau sudah mendapat diktek atau imlak dari Syeikhnya, dia akan memeriksa lagi pada Syeikhnya itu atau memeriksa lagi pada murid murid yg lain yg terpecaya. Ada lafaz yg keliru atau tidak, ada tulisan yg salah atau tidak. Itu namanya taswib. Sampai dia menunaikannya itu, atau mengajarkannya kepada murid yg lain.
Sementara dhobut itu sering diikat dgn at tham iaitu hafalan yg sempurna, kemantapan penjagaan yg sempurna. Isyarat tentang tingkatan yg tertinggi dalam masalah itu. Iaitu kalau kemantapan penjagaan dia itu sempurna, maka dia bererti tsiqah. Tapi kalau kemantapannya itu agak sedikit kurang, maka dia soduq. Dan dua duanya boleh. Di terima hadithnya.
Selesai dari Nussatun Nadhar.
Sumber Channel Telegram: Mustalah Hadits