Kajian Kitab Mustalah Hadits (Dars 9)
Kitab
المطايا الهنية
Dars 9 Oleh: Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Qudsiy Al Jawiy حفظه الله
Nabi صلى الله عليه وسلام bersabda, 'Saya akan mendatangi pintu syurga di hari kiamat'.
Bukan pintu yg kecil tapi pintu yg luasnya diantara, jarak diantara dua tiangnya seperti antara Mekah dgn Busra, ini perjalanan satu bulan, nanti pd hari kiamat.
Kemudian saya minta dibukakan, sebagaimana dlm lafadz yg lain, 'Saya yg pertama kali mengetuk pintu syurga', yaitu saya yg mengoncangkan lingkaran gelang untuk membuka pintu itu.
Maka yg menjaganya bertanya, 'Anda siapa?' Tidak disebutkan alkhodim namanya arRidwan, kerana ini mmg dari kisah Israiliyat tapi kita yakin bahawasanya mmg syurga punya penjaga.
Maka saya mengatakan, 'Saya adalah Muhammad'. Maka malaikat tadi mengatakan, 'Utkmu lah saya diperintahkan. Saya tidak membuka utk satu orang pun sebelum anda.
Makanya Imam Ibnu Qaiyum di dalam awal2 kitab beliau Haadil Arwah, dan awal2 kitab beliau Zaadul Maad, juga awal2 kitab beliau Thoriqul Hijrotain, mengatakan, Allah Ta'ala itu menutup seluruh jalan yg menyampaikan kepada diriNya (masuk ke dalam syurga dgn keredhoan Allah) kecuali jalan Muhamad صلى الله عليه وسلام.
Rasulullah ini lah yg akan membuka pintu syurga. Maka barangsiapa yg ingin dgn metode yg lain utk masuk syurga, jalan yg lain, jgn harap dia akan sukses bahkan 73 kelompok, 72 golongan sudah mencuba semuanya, ternyata semuanya masuk neraka, naudzubillah.
Yang beruntung adalah ahlussunati waljamaah. diriwayatkan oleh Imam Muslim.
AlBaiquni mengatakan, ini adalah dari bahagian2 hadith kerana ilmu hadith itu banyak, perinciannya disebutkan panjang lebar oleh al Imam Ibnu Hibban di dalam awal2 kitab sahih beliau. Pembahasan yg sgt rinci. Tapi jelas kita tidak perlu membahas itu disini.
Iddah yaitu bilangannya. Bilangannya bermacam2, dan setiap jenisnya nanti akan datang disertai dengan definisinya.
Sang penyair rahimahullah menyebutkan bahawasanya syair ini di dalamnya ada penyebutan jenis jenis hadith (jenis2 ilmu hadith) dan bahawasanya beliau akan menyebutkan masing2 dari jenis2 hadith tadi (jenis ilmu hadith) disertai dgn definisinya yaitu ertinya.
Hadith secara bahasa, perkataan dan ucapan.
Sebagaimana di dlm hadith Jabir radiyallahu anhu kpd Rasulullah sallallahu alaihi wasallam (diangkat kpd Rasulullah). Amma ba'du, kmdn setelah itu. ' Sesungguhnya sebaik2 perkataan adalah Kitab Allah(Ia adalah kalamullah). Riwayat Imam Muslim.
Mulla Ali alQori rahimahullah (alMisri) berkata, sesuatu yg diperbincangkan, sesuatu yg dibicarakan. Selesai dari Irqotu Mafatih.
Almuhim hadith adalah ucapan. Ini makna asalnya.
Sekarang hadith secara syariat itu apa? Ia seperti definisi sunnah secara syariat, yaitu seluruh sejarah nabi sallallahu alaihi wassalam. Iaitu baik ucapan, ataupun perbuatan, persetujuan, keinginan, atau berupa sifat.
Ternyata secara syariat hadith jauh lebih umum daripada lughah. Bukan hanya ucapan tetapi juga semuanya.
Termasuk pula yg terbaik dari Ibnu Hajar al Asqalani, hadith asalnya lawan dari qadim.
Hadith itu sesuatu yg baru. Al qadim sesuatu yg sudah lama.
Kenapa perkataan dikatakan hadith, kerana sebelumnya tidak bicara istilahnya tiba tiba ada perbicaraan. Ini secara bahasa. Aslinya demikian tapi yg betul betulnya tanpa hamzah khoto' tanpa kepala langsungnya alstilah bukan al istilah.
Iaitu sesuatu yg dinisbatkan, disandarkan kepada nabi sallallahu alaihi wassallam. Secara ucapan, mahupun perbuatan, ataupun persetujuan, atau berupa sifat. Menjelaskan sifat Rasulullah.
Bererti ini kalau hatta kita jadikan dia apa ya seandainya dia maktuf iaitu hatta harakaten iaitu ia juga mansub.
Sampai bahkan gerakan gerakan2 beliau dan diamnya beliau ketika terjaga ataupun dalam keadaan tidur semuanya masuk dalam istilah hadith kerana itulah yg dipelajari dalam ilmu hadith. Selesai dari kitab Al Gyoyah fil Sharril Hidayah.
Bukan pintu yg kecil tapi pintu yg luasnya diantara, jarak diantara dua tiangnya seperti antara Mekah dgn Busra, ini perjalanan satu bulan, nanti pd hari kiamat.
Kemudian saya minta dibukakan, sebagaimana dlm lafadz yg lain, 'Saya yg pertama kali mengetuk pintu syurga', yaitu saya yg mengoncangkan lingkaran gelang untuk membuka pintu itu.
Maka yg menjaganya bertanya, 'Anda siapa?' Tidak disebutkan alkhodim namanya arRidwan, kerana ini mmg dari kisah Israiliyat tapi kita yakin bahawasanya mmg syurga punya penjaga.
Maka saya mengatakan, 'Saya adalah Muhammad'. Maka malaikat tadi mengatakan, 'Utkmu lah saya diperintahkan. Saya tidak membuka utk satu orang pun sebelum anda.
Makanya Imam Ibnu Qaiyum di dalam awal2 kitab beliau Haadil Arwah, dan awal2 kitab beliau Zaadul Maad, juga awal2 kitab beliau Thoriqul Hijrotain, mengatakan, Allah Ta'ala itu menutup seluruh jalan yg menyampaikan kepada diriNya (masuk ke dalam syurga dgn keredhoan Allah) kecuali jalan Muhamad صلى الله عليه وسلام.
Rasulullah ini lah yg akan membuka pintu syurga. Maka barangsiapa yg ingin dgn metode yg lain utk masuk syurga, jalan yg lain, jgn harap dia akan sukses bahkan 73 kelompok, 72 golongan sudah mencuba semuanya, ternyata semuanya masuk neraka, naudzubillah.
Yang beruntung adalah ahlussunati waljamaah. diriwayatkan oleh Imam Muslim.
AlBaiquni mengatakan, ini adalah dari bahagian2 hadith kerana ilmu hadith itu banyak, perinciannya disebutkan panjang lebar oleh al Imam Ibnu Hibban di dalam awal2 kitab sahih beliau. Pembahasan yg sgt rinci. Tapi jelas kita tidak perlu membahas itu disini.
Iddah yaitu bilangannya. Bilangannya bermacam2, dan setiap jenisnya nanti akan datang disertai dengan definisinya.
Sang penyair rahimahullah menyebutkan bahawasanya syair ini di dalamnya ada penyebutan jenis jenis hadith (jenis2 ilmu hadith) dan bahawasanya beliau akan menyebutkan masing2 dari jenis2 hadith tadi (jenis ilmu hadith) disertai dgn definisinya yaitu ertinya.
Hadith secara bahasa, perkataan dan ucapan.
Sebagaimana di dlm hadith Jabir radiyallahu anhu kpd Rasulullah sallallahu alaihi wasallam (diangkat kpd Rasulullah). Amma ba'du, kmdn setelah itu. ' Sesungguhnya sebaik2 perkataan adalah Kitab Allah(Ia adalah kalamullah). Riwayat Imam Muslim.
Mulla Ali alQori rahimahullah (alMisri) berkata, sesuatu yg diperbincangkan, sesuatu yg dibicarakan. Selesai dari Irqotu Mafatih.
Almuhim hadith adalah ucapan. Ini makna asalnya.
Sekarang hadith secara syariat itu apa? Ia seperti definisi sunnah secara syariat, yaitu seluruh sejarah nabi sallallahu alaihi wassalam. Iaitu baik ucapan, ataupun perbuatan, persetujuan, keinginan, atau berupa sifat.
Ternyata secara syariat hadith jauh lebih umum daripada lughah. Bukan hanya ucapan tetapi juga semuanya.
Termasuk pula yg terbaik dari Ibnu Hajar al Asqalani, hadith asalnya lawan dari qadim.
Hadith itu sesuatu yg baru. Al qadim sesuatu yg sudah lama.
Kenapa perkataan dikatakan hadith, kerana sebelumnya tidak bicara istilahnya tiba tiba ada perbicaraan. Ini secara bahasa. Aslinya demikian tapi yg betul betulnya tanpa hamzah khoto' tanpa kepala langsungnya alstilah bukan al istilah.
Iaitu sesuatu yg dinisbatkan, disandarkan kepada nabi sallallahu alaihi wassallam. Secara ucapan, mahupun perbuatan, ataupun persetujuan, atau berupa sifat. Menjelaskan sifat Rasulullah.
Bererti ini kalau hatta kita jadikan dia apa ya seandainya dia maktuf iaitu hatta harakaten iaitu ia juga mansub.
Sampai bahkan gerakan gerakan2 beliau dan diamnya beliau ketika terjaga ataupun dalam keadaan tidur semuanya masuk dalam istilah hadith kerana itulah yg dipelajari dalam ilmu hadith. Selesai dari kitab Al Gyoyah fil Sharril Hidayah.
Imam Muhammad Ibnu Ismail As San'ani (Ibnu Amir) Rahimahullah, sering istilah assunah itu diucapkan dan dilontarkan, dan yg diinginkan adalah kumpulan dari sejarah, seluruh perkara yg datang dari nabi sallalahu Alaihi Wassalam dari ucapan beliau, perbuatan beliau, persetujuan beliau, dan apa yg beliau ingin untuk mengerjakannya.
Sunnah hammiah atau hadith hammi. Semuanya masuk dlm hadith. Selesai dari kitab Sod'u ad Dajinah. Ini kitab yg bagus sudah di cetak, punya As San'ani.
Sunnah hammiah atau hadith hammi. Semuanya masuk dlm hadith. Selesai dari kitab Sod'u ad Dajinah. Ini kitab yg bagus sudah di cetak, punya As San'ani.
Bab yg keempat,
1. Sang penyair mengatakan, yg pertama dari jenis2 hadith adalah hadith sohih.
Yaitu sesuatu yg bersambung atau hadith yg bersambung isnaduhu iaitu rantainya. Tidak menyendiri atau menyelisihi yg lain dan tidak pula punya penyakit yg tersembunyi. Diriwayatkan oleh rowi yg adil yg jalan hidupnya itu lurus iaitu yang mantap penjagaannya, hafalan dan kitabnya dan dari yg semisal dgn dia.
Dia memang layak utk dijadikan patukan di dlm penjagaan dia dan penukilan dia.
Yang pertama kali dari jenis2 hadis adalah hadith sahih. Dan dia inilah tingkatan yg paling tinggi kerana dengan inilah syariat akan terbentuk. Makanya, ini didahulukan, jangan didahulukan hadith maudhu' dulu. Itu paling akhir, masalah hadith palsu itu.
Kita cari yang paling bagus dan paling layak di sandarkan pada nabi iaitu hadith sahih.
Sahih, sihat, secara bahasa maknanya yang selamat dari penyakit2. Itu namanya hadith yg sihat. Demikian pula badan yg sihat, ucapan yg sihat, keyakinan yg sihat. Yg namanya sahih, kesihatan, lawan dari sakit. Dan sihat, lawannya hilang dari penyakit.
1. Sang penyair mengatakan, yg pertama dari jenis2 hadith adalah hadith sohih.
Yaitu sesuatu yg bersambung atau hadith yg bersambung isnaduhu iaitu rantainya. Tidak menyendiri atau menyelisihi yg lain dan tidak pula punya penyakit yg tersembunyi. Diriwayatkan oleh rowi yg adil yg jalan hidupnya itu lurus iaitu yang mantap penjagaannya, hafalan dan kitabnya dan dari yg semisal dgn dia.
Dia memang layak utk dijadikan patukan di dlm penjagaan dia dan penukilan dia.
Yang pertama kali dari jenis2 hadis adalah hadith sahih. Dan dia inilah tingkatan yg paling tinggi kerana dengan inilah syariat akan terbentuk. Makanya, ini didahulukan, jangan didahulukan hadith maudhu' dulu. Itu paling akhir, masalah hadith palsu itu.
Kita cari yang paling bagus dan paling layak di sandarkan pada nabi iaitu hadith sahih.
Sahih, sihat, secara bahasa maknanya yang selamat dari penyakit2. Itu namanya hadith yg sihat. Demikian pula badan yg sihat, ucapan yg sihat, keyakinan yg sihat. Yg namanya sahih, kesihatan, lawan dari sakit. Dan sihat, lawannya hilang dari penyakit.
Selesai dari kitab Lisanul Arab
Sekarang hadith sahih secara istilah. Yang di ucapkan oleh al Hafidz Ibnu Mulaqqin rahimahullah, syeikh dari Ibnu Hajar. Hadith sahih adalah hadith yg selamat dari celaan di dlm sanadnya dan matannya. Ini difinisi yg sgt pendek dan bagus. Selesai dari kitab at Tazkirah fi Ulumil Hadith.
Tapi perinciannya, bagaimana dia dikatakan selamat dari celaan sanad dan matannya sehingga dkatakan sebagai hadith sahih?
Perincian akan disebutkan nanti.
Sekarang hadith sahih secara istilah. Yang di ucapkan oleh al Hafidz Ibnu Mulaqqin rahimahullah, syeikh dari Ibnu Hajar. Hadith sahih adalah hadith yg selamat dari celaan di dlm sanadnya dan matannya. Ini difinisi yg sgt pendek dan bagus. Selesai dari kitab at Tazkirah fi Ulumil Hadith.
Tapi perinciannya, bagaimana dia dikatakan selamat dari celaan sanad dan matannya sehingga dkatakan sebagai hadith sahih?
Perincian akan disebutkan nanti.
Kita habiskan mukasurat ini.
Hadith sahih adalah hadith yang berkumpul pada dirinya syarat syarat yg disebutkan oleh sang penyair.
Dan juga diucapkan oleh ibnu Mulaqqin iaitu sahih yg disepakati oleh para ulama adalah, iaitu suatu hadith yg rantainya itu bersambung dengan rawi rawi yg udhul ( yg hidupnya itu lurus), yg penjagaannya itu kuat, penjagaan kitab dan hafalan nya. Tanpa adanya syuzuz (iaitu ia menyendiri atau menyelisihi dgn yg lain ) iaitu penyakit yg tersembunyi.
Di dalam sifat2 ini tadi ada penjagaan dari hadith mursal. Iaitu hadith yg terputus antara tabi'in dgn Rasulullah. Jelas ini hadithnya dhoif.
Dan munqatiq iaitu sanadnya terputus secara umum tidak harus di atas tabi'in,
Dan hadith yg putus dua rantainya. Dua anggota rantai terputus secara secara berturutan.
Ini masing2 kita akan sebutkan. Definisinya disebutkan oleh sang penyair.
Kita ambil secara mudahnya. Akan di rincikan nanti.
Dan Shadz iaitu menyendiri atau menyelisihi rawi yg lebih kuat.
Dan juga sifat2 tadi itu di dalamnya ada penjagaan dari hadith yg di dalam nya ada penyakit yg merosak, yg membuat cacat. Dan suatu hadith yg didalam rawi nya itu ada jenis celaan.
Betul2 rawinya, rawi yg tsiqah.
Kalau apa yg disebutkan ini terpenuhi maka jadilah itu hadith yg sahih. Selesai dari kitab al Mugni' fil Ulumil hadith.
Hadith sahih adalah hadith yang berkumpul pada dirinya syarat syarat yg disebutkan oleh sang penyair.
Dan juga diucapkan oleh ibnu Mulaqqin iaitu sahih yg disepakati oleh para ulama adalah, iaitu suatu hadith yg rantainya itu bersambung dengan rawi rawi yg udhul ( yg hidupnya itu lurus), yg penjagaannya itu kuat, penjagaan kitab dan hafalan nya. Tanpa adanya syuzuz (iaitu ia menyendiri atau menyelisihi dgn yg lain ) iaitu penyakit yg tersembunyi.
Di dalam sifat2 ini tadi ada penjagaan dari hadith mursal. Iaitu hadith yg terputus antara tabi'in dgn Rasulullah. Jelas ini hadithnya dhoif.
Dan munqatiq iaitu sanadnya terputus secara umum tidak harus di atas tabi'in,
Dan hadith yg putus dua rantainya. Dua anggota rantai terputus secara secara berturutan.
Ini masing2 kita akan sebutkan. Definisinya disebutkan oleh sang penyair.
Kita ambil secara mudahnya. Akan di rincikan nanti.
Dan Shadz iaitu menyendiri atau menyelisihi rawi yg lebih kuat.
Dan juga sifat2 tadi itu di dalamnya ada penjagaan dari hadith yg di dalam nya ada penyakit yg merosak, yg membuat cacat. Dan suatu hadith yg didalam rawi nya itu ada jenis celaan.
Betul2 rawinya, rawi yg tsiqah.
Kalau apa yg disebutkan ini terpenuhi maka jadilah itu hadith yg sahih. Selesai dari kitab al Mugni' fil Ulumil hadith.
Soalan soalan.
Sila dengarkan bagi menambah kefahaman
Sila dengarkan bagi menambah kefahaman
Sumber Channel Telegram: Mustalah Hadits