Kajian Kitab Mustalah Hadits (Dars 11)
Kitab
المطايا الهنية
Dars 11Oleh: Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Qudsiy Al Jawiy حفظه الله
بسم الله الرحمن الرحيم
Masih pembahasan tentang syarat syarat hadith sahih
4. Syarat yg ke 4
Tidak boleh terjadi syuzuz.
Syuzuz secara bahasanya ertinya adalah menyelisihi yg lain, yaitu dia menyendiri atau menyelisihi yg lain. Ini namanya syaz. Misalkan ada serombongan orang pergi ke Timur, yg ini pergi ke Barat, ini namanya syaz, menyendiri atau menyelisihi. Manakala definisi secara bahasa itu, dia memiliki dua percabangan semacam ini, menyendiri atau menyelisihi, maka seperti itu pula lah suatu hadith yang d hukumi ulama sebagai hadith yg berpenyakit dengan syuzuz. Boleh jadi kerana ada rawi yg menyendiri, atau boleh jadi rawi ini menyelisihi yg lain.
Makanya definisi syuzuz, para ulama berselisih pendapat tetapi kita berusaha mencari kalam yg paling mudah dulu.
Yaitu penyelisihan yg dilakukan oleh rawi yg diterima.
Hukum asalnya rawi ini di terima. Dia tsiqah atau dia soduq. Kalamnya masih boleh diterima, tapi dia menyelisihi orang yg lebih kuat daripada dia, أرجه منه dari sisi sifatnya. Misalkan Ma'mar bin Rashid, beliau adalah tsiqah,tetapi beliau tsiqah memiliki kesalahan2 dan beliau banyak meriwayatkan dari Imam Az-Zuhri. Tetapi kalau beliau diselisihi oleh Imam Malik ketika meriwayatkan dari AzZuhri, maka yg menang adalah kalam Imam Malik kerana Imam Malik itu lebih kuat sifatnya daripada Imam Ma'mar bin Rashid.
Kerana Imam Malik sebagaimana disebutkan oleh para ulama, Malik itu bintang dalam segalanya, atau dalam lafaz yg lain, beliau itu kukuh didalam meriwayatkan dari syeikh manapun. Sehingga walaupun sama2 tsiqah tetapi kalau Ma'mar itu bertentangan dgn Imam Malik maka yg kuat adalah Imam Malik.
Atau seperti Imam Muhammad bin Ishak, dia adalah soduq. Soduq di terima, tetapi kalau dia berhadapan dengan yg lebih kuat dari dia, seperti Imam Malik, maka dia tidak ada apa-apanya, istilahnya. Mereka sezaman.
Atau dia berhadapan dengan yang mendustakan dia, menghukumi dia itu dusta yaitu Hisham bin Urwah. Hisham mengatakan Muhammad bin Ishak itu kazzab. Yang betul beliau tidak sampai kazzab tetapi beliau punya kesalahan kesalahan. Jelas beliau akan kalah ketika berhadapan dengan Hisham bin Urwah.
Soduq tu terpecaya tetapi hafalannya tidak sekuat tsiqah, masih di percaya.
Tsiqah lebih tinggi (dari soduq). Soduq secara bahasa sangat jujur.
Atau dia kalah kerana yang menyelisihi dia lebih banyak.
Seperti kisah hadith At-Tahrik itu. Hadith Wail bin Hujur, di mana Rasulullah menggerak gerakkan jari telunjuk beliau.
Ini diriwayatkan oleh Za'idah bin Qudamah. Beliau tsiqah sunni, imam besar. Kalau ada orang yang belajar ke beliau, di uji dulu orang ini. Kalau ahli sunnah dikasi hadith, kalau tidak, tidak dikasi kerana ahlul bida' nanti akan membanggakan ilmunya dan menyesatkan umat.
Tapi di dalam hadith tadi, hadith Wail bin Hujur, beliau berhadapan dengan 15 rawi yg lain. Di antara rawinya adalah Syu'bah. Jelas beliau berhadapan dengan Syu'bah, kalah beliau. Ditambah lagi Syu'bah itu didokong oleh Sufyan at Tsauri. Jelas tidak ada apa-apanya sudah. Sementara Syu'bah kalau melawan Sufyan At-Tsauri, Sufyan At-Tsauri menang dalam 70 hadith.
Dalam penyelisihan terhadap antara Shu'bah dan At Tsauri, At Tauri menang dalam 70 hadith.
Sementara sekarang Shu'bah dan Tsauri gabung menjadi satu maka jelas kalah itu yang namanya Za'idah bin Qudamah. Ditambah lagi dengan siapa? Yg meriwayatkan hadith itu juga Hammad bin Salamah dan Hammad bin Zaid. Jelas Za'idah bin Qudamah kalah ditambah dengan rawi rawi yg lain, 15 rawi. Ditambah dengan mutaba'ah yg qasirah di atasnya lagi ada tambahan kurang lebih 3 rawi yg tsiqah.
Maka jelas masalah ini dia dikatakan sebagai shadz yang sangat keras. Ini yg dikatakan adadan yaitu dari segi jumlah dia kalah.
Adamud shuzub yaitu adamud tafarrudi anhum yaitu dia tidak menyendiri dari mereka. Jadi yang namanya shaz itu ada 2 macam. Shuzud ada 2 macam
1. Muqallafah yaitu dia menyelisihi rawi yg lain.
Memang rawi yg lain meriwayatkan hadith yg sama tetapi dia memberikan tambahan yg rawi yg lain tidak ada. Tidak menyebutkan itu namanya Muqallafah.
Masih pembahasan tentang syarat syarat hadith sahih
4. Syarat yg ke 4
Tidak boleh terjadi syuzuz.
Syuzuz secara bahasanya ertinya adalah menyelisihi yg lain, yaitu dia menyendiri atau menyelisihi yg lain. Ini namanya syaz. Misalkan ada serombongan orang pergi ke Timur, yg ini pergi ke Barat, ini namanya syaz, menyendiri atau menyelisihi. Manakala definisi secara bahasa itu, dia memiliki dua percabangan semacam ini, menyendiri atau menyelisihi, maka seperti itu pula lah suatu hadith yang d hukumi ulama sebagai hadith yg berpenyakit dengan syuzuz. Boleh jadi kerana ada rawi yg menyendiri, atau boleh jadi rawi ini menyelisihi yg lain.
Makanya definisi syuzuz, para ulama berselisih pendapat tetapi kita berusaha mencari kalam yg paling mudah dulu.
Yaitu penyelisihan yg dilakukan oleh rawi yg diterima.
Hukum asalnya rawi ini di terima. Dia tsiqah atau dia soduq. Kalamnya masih boleh diterima, tapi dia menyelisihi orang yg lebih kuat daripada dia, أرجه منه dari sisi sifatnya. Misalkan Ma'mar bin Rashid, beliau adalah tsiqah,tetapi beliau tsiqah memiliki kesalahan2 dan beliau banyak meriwayatkan dari Imam Az-Zuhri. Tetapi kalau beliau diselisihi oleh Imam Malik ketika meriwayatkan dari AzZuhri, maka yg menang adalah kalam Imam Malik kerana Imam Malik itu lebih kuat sifatnya daripada Imam Ma'mar bin Rashid.
Kerana Imam Malik sebagaimana disebutkan oleh para ulama, Malik itu bintang dalam segalanya, atau dalam lafaz yg lain, beliau itu kukuh didalam meriwayatkan dari syeikh manapun. Sehingga walaupun sama2 tsiqah tetapi kalau Ma'mar itu bertentangan dgn Imam Malik maka yg kuat adalah Imam Malik.
Atau seperti Imam Muhammad bin Ishak, dia adalah soduq. Soduq di terima, tetapi kalau dia berhadapan dengan yg lebih kuat dari dia, seperti Imam Malik, maka dia tidak ada apa-apanya, istilahnya. Mereka sezaman.
Atau dia berhadapan dengan yang mendustakan dia, menghukumi dia itu dusta yaitu Hisham bin Urwah. Hisham mengatakan Muhammad bin Ishak itu kazzab. Yang betul beliau tidak sampai kazzab tetapi beliau punya kesalahan kesalahan. Jelas beliau akan kalah ketika berhadapan dengan Hisham bin Urwah.
Soduq tu terpecaya tetapi hafalannya tidak sekuat tsiqah, masih di percaya.
Tsiqah lebih tinggi (dari soduq). Soduq secara bahasa sangat jujur.
Atau dia kalah kerana yang menyelisihi dia lebih banyak.
Seperti kisah hadith At-Tahrik itu. Hadith Wail bin Hujur, di mana Rasulullah menggerak gerakkan jari telunjuk beliau.
Ini diriwayatkan oleh Za'idah bin Qudamah. Beliau tsiqah sunni, imam besar. Kalau ada orang yang belajar ke beliau, di uji dulu orang ini. Kalau ahli sunnah dikasi hadith, kalau tidak, tidak dikasi kerana ahlul bida' nanti akan membanggakan ilmunya dan menyesatkan umat.
Tapi di dalam hadith tadi, hadith Wail bin Hujur, beliau berhadapan dengan 15 rawi yg lain. Di antara rawinya adalah Syu'bah. Jelas beliau berhadapan dengan Syu'bah, kalah beliau. Ditambah lagi Syu'bah itu didokong oleh Sufyan at Tsauri. Jelas tidak ada apa-apanya sudah. Sementara Syu'bah kalau melawan Sufyan At-Tsauri, Sufyan At-Tsauri menang dalam 70 hadith.
Dalam penyelisihan terhadap antara Shu'bah dan At Tsauri, At Tauri menang dalam 70 hadith.
Sementara sekarang Shu'bah dan Tsauri gabung menjadi satu maka jelas kalah itu yang namanya Za'idah bin Qudamah. Ditambah lagi dengan siapa? Yg meriwayatkan hadith itu juga Hammad bin Salamah dan Hammad bin Zaid. Jelas Za'idah bin Qudamah kalah ditambah dengan rawi rawi yg lain, 15 rawi. Ditambah dengan mutaba'ah yg qasirah di atasnya lagi ada tambahan kurang lebih 3 rawi yg tsiqah.
Maka jelas masalah ini dia dikatakan sebagai shadz yang sangat keras. Ini yg dikatakan adadan yaitu dari segi jumlah dia kalah.
Adamud shuzub yaitu adamud tafarrudi anhum yaitu dia tidak menyendiri dari mereka. Jadi yang namanya shaz itu ada 2 macam. Shuzud ada 2 macam
1. Muqallafah yaitu dia menyelisihi rawi yg lain.
Memang rawi yg lain meriwayatkan hadith yg sama tetapi dia memberikan tambahan yg rawi yg lain tidak ada. Tidak menyebutkan itu namanya Muqallafah.
Ada khilaf tentang pembahasan ini. Tapi ini secara umum.
2. Taffaruk menyendiri
yaitu betul betul dia ini mendatangkan suatu hadith terhadap syeikh tertentu yg mana murid murid besar tidak ada yg meriwayatkan ini. Ini memang kembalinya kepada sudut pandang para huffaz. Apakah ini layak dikatakan sebagai shuzuz atau sebagai hadith yg layak diterima. Maka ini dikembalikan kepada sudut pandang para huffaz. Bila taffaruknya seseorang itu diterima dan bila dia itu tidak diterima. Kalau yang tafarruknya diterima seperti taffarruknya Az-Zuhri , kerana memang hafalannya luar biasa. Kalau beliau itu meriwayatkan dari syeikh yg di atasnya misalkan langsung meriwayatkan dari Anas bin Malik walaupun ada yg lebih kuat daripada Az-Zuhri seperti Qotadah dan seperti yg lain lain. Tapi kalaupun Az-Zuhri meriwayatkan dari Anas maka ulama menerima. Tetapi terkadang ada yang rawi itu tsiqah atau soduq tetapi kalau dia menyendiri dalam satu riwayat tidak diterima, kerana dia tidak terlalu kuat dan juga qorinah menunjukkan asbantunnas yaitu murid yang paling bagus terhadap syeikh tersebut tidak meriwayatkan pada hal murid yg paling bagus ini selalu menyertai syeikh tersebut. Bagaimana mungkin perkara ini luput dari dia. Ini memang kembali ke sudut pandang para huffaz, mana yg layak diterima dan mana yang tidak layak.
2. Taffaruk menyendiri
yaitu betul betul dia ini mendatangkan suatu hadith terhadap syeikh tertentu yg mana murid murid besar tidak ada yg meriwayatkan ini. Ini memang kembalinya kepada sudut pandang para huffaz. Apakah ini layak dikatakan sebagai shuzuz atau sebagai hadith yg layak diterima. Maka ini dikembalikan kepada sudut pandang para huffaz. Bila taffaruknya seseorang itu diterima dan bila dia itu tidak diterima. Kalau yang tafarruknya diterima seperti taffarruknya Az-Zuhri , kerana memang hafalannya luar biasa. Kalau beliau itu meriwayatkan dari syeikh yg di atasnya misalkan langsung meriwayatkan dari Anas bin Malik walaupun ada yg lebih kuat daripada Az-Zuhri seperti Qotadah dan seperti yg lain lain. Tapi kalaupun Az-Zuhri meriwayatkan dari Anas maka ulama menerima. Tetapi terkadang ada yang rawi itu tsiqah atau soduq tetapi kalau dia menyendiri dalam satu riwayat tidak diterima, kerana dia tidak terlalu kuat dan juga qorinah menunjukkan asbantunnas yaitu murid yang paling bagus terhadap syeikh tersebut tidak meriwayatkan pada hal murid yg paling bagus ini selalu menyertai syeikh tersebut. Bagaimana mungkin perkara ini luput dari dia. Ini memang kembali ke sudut pandang para huffaz, mana yg layak diterima dan mana yang tidak layak.
Itu untuk masalah taffaruk. Kalau masalah muqallafah kata para masyaikh kita itu mungkin untuk para mahisun itu menghukumi. Kalau taffaruk ini memang lidahnya para hufaz. Adapun contoh contohnya insyaAllah nanti kita cuba cari contohnya. Ketika khusus membahas masalah shuzuz.
Contoh hadith yg sahih sekarang yang terpenuhi syarat-syarat. Dan akan datang pembahasan tentang masalah shuzuz di dalam babnya sendiri insyaAllah.
5. Syarat yg ke 5 :
Tidak ada penyakit tersembunyi yg membawa cacat.
Illah itu penyakit yg tersembunyi. Qodihah itu yg membuat cacat.
Ilah yaitu penyakit yang tersamarkan. Penyakit yg tersembunyi.
Qodihah yang membuat cacat terhadap kesahihan hadith tersebut.
Pembahasan ttg bab ini akan datang didalam babnya, insyaAllah.
Contoh hadith yg sahih yg terpenuhi 5 syarat. Hadith yg diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam sahih beliau, no yg ke 109.
قال حدثنا مكي بن إبراحيم
Sengaja kita cari sanad thulathi agar mudah di hafal, agar untuk memudahkan kerana para ulama gembira dengan sanad sanad yang tinggi seperti ini hanya thulathi, 3 org saja.
قال حدثنا يزيد بن أبي عبيد، عن سلة، قال سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: 《من يقل علي ما لم أقل فليتبوأ مقعده من النار》
Barangsiapa berkata atas nama diriku yg tidak aku ucapkan, hendaknya dia menyiapkan tempat duduk dia di dalam neraka.
Hadith ini termasuk dari thulathiat Bukhari. Termasuk ulama yg membahaskan masalah thulathiat Bukhari ini ialah Syeikh Mohamad Mani' alAnsi hafizahullah.
Yang mana antara Bukhari dgn Rasulullah itu 3 orang saja. Ini menunjukkan semangat Al Bukhari dalam mencari hadith
Contoh hadith yg sahih sekarang yang terpenuhi syarat-syarat. Dan akan datang pembahasan tentang masalah shuzuz di dalam babnya sendiri insyaAllah.
5. Syarat yg ke 5 :
Tidak ada penyakit tersembunyi yg membawa cacat.
Illah itu penyakit yg tersembunyi. Qodihah itu yg membuat cacat.
Ilah yaitu penyakit yang tersamarkan. Penyakit yg tersembunyi.
Qodihah yang membuat cacat terhadap kesahihan hadith tersebut.
Pembahasan ttg bab ini akan datang didalam babnya, insyaAllah.
Contoh hadith yg sahih yg terpenuhi 5 syarat. Hadith yg diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam sahih beliau, no yg ke 109.
قال حدثنا مكي بن إبراحيم
Sengaja kita cari sanad thulathi agar mudah di hafal, agar untuk memudahkan kerana para ulama gembira dengan sanad sanad yang tinggi seperti ini hanya thulathi, 3 org saja.
قال حدثنا يزيد بن أبي عبيد، عن سلة، قال سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: 《من يقل علي ما لم أقل فليتبوأ مقعده من النار》
Barangsiapa berkata atas nama diriku yg tidak aku ucapkan, hendaknya dia menyiapkan tempat duduk dia di dalam neraka.
Hadith ini termasuk dari thulathiat Bukhari. Termasuk ulama yg membahaskan masalah thulathiat Bukhari ini ialah Syeikh Mohamad Mani' alAnsi hafizahullah.
Yang mana antara Bukhari dgn Rasulullah itu 3 orang saja. Ini menunjukkan semangat Al Bukhari dalam mencari hadith
Padahal beliau adalah min sighori atba ut tabi'in, tetapi beliau mampu mendapatkan sanad yg sangat tinggi ini.
Dan sebahagian orang Mamlakah mereka menuliskan membanggakan. Mamlakah dan Syam, membanggakan bahawasanya sanad dia sangat tinggi. Antara dia dengan Rasulullah sekitar 19. Memang ini lumayan tinggi 19 tetapi dia bukan yang tertinggi. Yang tertinggi adalah 15.
Dan di dalam hadith tadi dgn sanad sanadnya tadi telah terkumpul seluruh syarat syarat hadith sahih, kerana seluruh rawinya itu tsiqah. Tsiqah itu udulun dobitun. Udul yaitu agamanya lurus dan mereka itu mantap penjagaan hadithnya. Dan sanadnya bersambung, yang mana mereka terang terangan telah mengatakan dengan sama' seperti hadasana Maki bin Ibrahim, hadasana Yazid bin Ubaid. Ini terang terangan. Amman fau qahum terhadap yg di atas mereka kecuali satu Yazid bin Ubaid terhadap Salamah mengatakan 'an'. Tetapi Yazid bin Ubaid ini tsiqah dan beliau sama sekali tidak disifati dgn mudallis maka an anahnya adalah ini makmulatun alal intisal yaitu dihukumi bersambung, maka ini tidak masalah.
عن
Dari
حدثنا
Telah menceritakan kpd kami
Dan tidak ada dalam sanadnya itu shuzuz, penyendirian atau penyelisihan ataupun penyakit, tidak ada.
Ini adalah hadith yg sahih secara dzatnya yaitu dengan satu sanad saja langsung boleh dihukumi yaitu sahih tanpa ada pendukung yg lain.
Tapi manakala hadith sahih itu terbahagi menjadi 2 yaitu sahih lizatih dan sahih lighairih. Sekarang kita membahas yg kedua. Adapun hadith yg dikatakan sahih lighairih yaitu sahih kerana ada yg lain. Ia sendiri tidak kuat tetapi kerana ada yg lain dia menjadi sahih. Dia adalah hadith yg hasan, dia naik kepada derajat sahih kerana datangnya hadith hasan yg lain. Jadi ada dua sanad atau barangkali lebih yang menyebabkan dia terangkat menjadi sahih namanya sahih lighairih.
Misalnya hadith yg diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam musnadnya no yg ke 19,779.
قال حدثنا أسود بن عامر شاذان
شاذان
Julukan dia
قال حدثنا أبو بكر يعني ابن عياش
yang meriwayatkan qiraah nafiq disamping Hafis bin Sulaiman. Qiroah Abu Bakar bin Ayyash qiroah Hafas Bin Sulaiman. Dua dua nya dari nafiq.
عن الأعمش، عن سعيد بن عبد الله بن جريج عن أبي برزة الأسلمي رضي الله عنهم
Siapa nama Abu Barzah?. Dia jelas laki laki. Namanya Nadlah. dulu adalah di zaman jahilliah tukang sihir kemudian masuk islam menjadi sahabi yg sangat agung.
Ini membantah ucapan para ulama bahawasanya tukang sihir itu tidak mungkin diterima taubatnya. Ini keliru besar. Yang benar adalah pendapat kebanyakan ulama yaitu boleh kalau taubatnya itu jelas.
Dan sebahagian orang Mamlakah mereka menuliskan membanggakan. Mamlakah dan Syam, membanggakan bahawasanya sanad dia sangat tinggi. Antara dia dengan Rasulullah sekitar 19. Memang ini lumayan tinggi 19 tetapi dia bukan yang tertinggi. Yang tertinggi adalah 15.
Dan di dalam hadith tadi dgn sanad sanadnya tadi telah terkumpul seluruh syarat syarat hadith sahih, kerana seluruh rawinya itu tsiqah. Tsiqah itu udulun dobitun. Udul yaitu agamanya lurus dan mereka itu mantap penjagaan hadithnya. Dan sanadnya bersambung, yang mana mereka terang terangan telah mengatakan dengan sama' seperti hadasana Maki bin Ibrahim, hadasana Yazid bin Ubaid. Ini terang terangan. Amman fau qahum terhadap yg di atas mereka kecuali satu Yazid bin Ubaid terhadap Salamah mengatakan 'an'. Tetapi Yazid bin Ubaid ini tsiqah dan beliau sama sekali tidak disifati dgn mudallis maka an anahnya adalah ini makmulatun alal intisal yaitu dihukumi bersambung, maka ini tidak masalah.
عن
Dari
حدثنا
Telah menceritakan kpd kami
Dan tidak ada dalam sanadnya itu shuzuz, penyendirian atau penyelisihan ataupun penyakit, tidak ada.
Ini adalah hadith yg sahih secara dzatnya yaitu dengan satu sanad saja langsung boleh dihukumi yaitu sahih tanpa ada pendukung yg lain.
Tapi manakala hadith sahih itu terbahagi menjadi 2 yaitu sahih lizatih dan sahih lighairih. Sekarang kita membahas yg kedua. Adapun hadith yg dikatakan sahih lighairih yaitu sahih kerana ada yg lain. Ia sendiri tidak kuat tetapi kerana ada yg lain dia menjadi sahih. Dia adalah hadith yg hasan, dia naik kepada derajat sahih kerana datangnya hadith hasan yg lain. Jadi ada dua sanad atau barangkali lebih yang menyebabkan dia terangkat menjadi sahih namanya sahih lighairih.
Misalnya hadith yg diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam musnadnya no yg ke 19,779.
قال حدثنا أسود بن عامر شاذان
شاذان
Julukan dia
قال حدثنا أبو بكر يعني ابن عياش
yang meriwayatkan qiraah nafiq disamping Hafis bin Sulaiman. Qiroah Abu Bakar bin Ayyash qiroah Hafas Bin Sulaiman. Dua dua nya dari nafiq.
عن الأعمش، عن سعيد بن عبد الله بن جريج عن أبي برزة الأسلمي رضي الله عنهم
Siapa nama Abu Barzah?. Dia jelas laki laki. Namanya Nadlah. dulu adalah di zaman jahilliah tukang sihir kemudian masuk islam menjadi sahabi yg sangat agung.
Ini membantah ucapan para ulama bahawasanya tukang sihir itu tidak mungkin diterima taubatnya. Ini keliru besar. Yang benar adalah pendapat kebanyakan ulama yaitu boleh kalau taubatnya itu jelas.
قال رسو ل الله صلى الله عليه و سلم: 《يا معشر من آمن بلسانه
Wahai orang orang yg beriman dengan lidahnya (dari sisi lidahnya dia tampak beriman)
ولم يدخل الإيمان قلبه
tetapi iman itu belum masuk ke dalam hatinya
لا تغتابوا المسلمين
jangan kalian itu menyebutkan kejelekan kejelekan muslimin.
ولا تتبعوا عوراتهم
Jangan kalian mencari- cari atau menyelusuri atau mengejar ngejar kekurangan mereka.
فإنه من يتبع عوراتهم
Kerana barangsiapa mencari cari kekurangan muslimin
يتبع الله عوراته
Allah akan mencari-cari kekurangan dia. Dibalas.
Wahai orang orang yg beriman dengan lidahnya (dari sisi lidahnya dia tampak beriman)
ولم يدخل الإيمان قلبه
tetapi iman itu belum masuk ke dalam hatinya
لا تغتابوا المسلمين
jangan kalian itu menyebutkan kejelekan kejelekan muslimin.
ولا تتبعوا عوراتهم
Jangan kalian mencari- cari atau menyelusuri atau mengejar ngejar kekurangan mereka.
فإنه من يتبع عوراتهم
Kerana barangsiapa mencari cari kekurangan muslimin
يتبع الله عوراته
Allah akan mencari-cari kekurangan dia. Dibalas.
ومن يتبع الله عورته يفضحه في بيته
Dalam lafadz yg lain
ولا في جوف بيته
dan barangsiapa Allah itu mencari cari kekurangan dia, Allah akan membongkar kekurangan dia itu walaupun dia sembunyi di tengah tengah rumahnya, naudzubillah. Sebagaimana kita sebutkan sebahagian ikhwah memang sengaja kita sebutkan untuk para qurra', sengaja di dalam Kitab Baiquniyah ini, kita cari hadith hadith untuk pendidikan. Pendidikan untuk hati hati terhadap hadith nabi, pendidikan untuk tidak berdusta atas nama nabi. Dan juga untuk hati hati dalam menerima hadith. Dan juga pendidikan akhlak. Kita sebutkan seperti hadith ini, dan juga pendidikan untuk masalah mengagungkan sunnah dan membenci bid'ah nanti kita sebutkan. Sengaja kita dalam contoh contoh itu kita cari yg seperti itu. Sebagaimana para mubtadi'ah mereka di dalam memberikan contoh mereka juga membawa contoh contoh yg mengajak kepada aqidah mereka. Maka Ahli Sunnah lebih layak untuk mendakwahkan aqidahnya melalui contoh contoh pula.
Sekarang kita lihat kondisinya. Sekarang tokoh tokoh yang ada dalam rantai sanadnya
Aswad Ibnu Amir Shazad Abu Abdul Rahman As Shamil tsiqah dan terpecaya.
Abu Bakar Ibnu Ayyaz dan Ibnu Salim Al Asabi Al kufi Al Hanaq Al Mutri' yaitu ahli baca quran tsiqah memiliki kesalahan kesalahan. Apa riwayat dia. Riwayat dia adalah sahih kecuali kalau ada ulama yg mentansis bahawasanya hadith ini adalah sebahagian dari kesalahan dia maka menjadi dhoif.
Tapi hukum asalnya siqatunnahu auham kalau dia meriwayatkan maka hukum asalnya adalah riwayat dia adalah sahihah.
A'mash, Sulaiman ibnu Mihrab al Kufi, tsiqatun sabtun masyhur dan dia juga qari. Muqari dan muqrib punya qiraat khusus juga.
Said ibnu Abdillah ibni Juraij,
Aslami maula Abi Barzah soduqun rubbama wahim. Soduq terkadang keliru. Ini juga sama kalau asal periwayatannya adalah hasan, kecuali kalau ulama mengatakan ini bahagian dari waham dia bahagian dari kesalahan dia maka menjadi dhoif.
Bererti hadith ini dengan sanad tersebut menjadi hasan. Dia adalah hasan dengan sendirinya. Kerana ada rawi yg soduq.
Terus bagaimana dia menjadi sahih lighairih ini ditunda besok
إن شاءالله
والله أعلم
Dalam lafadz yg lain
ولا في جوف بيته
dan barangsiapa Allah itu mencari cari kekurangan dia, Allah akan membongkar kekurangan dia itu walaupun dia sembunyi di tengah tengah rumahnya, naudzubillah. Sebagaimana kita sebutkan sebahagian ikhwah memang sengaja kita sebutkan untuk para qurra', sengaja di dalam Kitab Baiquniyah ini, kita cari hadith hadith untuk pendidikan. Pendidikan untuk hati hati terhadap hadith nabi, pendidikan untuk tidak berdusta atas nama nabi. Dan juga untuk hati hati dalam menerima hadith. Dan juga pendidikan akhlak. Kita sebutkan seperti hadith ini, dan juga pendidikan untuk masalah mengagungkan sunnah dan membenci bid'ah nanti kita sebutkan. Sengaja kita dalam contoh contoh itu kita cari yg seperti itu. Sebagaimana para mubtadi'ah mereka di dalam memberikan contoh mereka juga membawa contoh contoh yg mengajak kepada aqidah mereka. Maka Ahli Sunnah lebih layak untuk mendakwahkan aqidahnya melalui contoh contoh pula.
Sekarang kita lihat kondisinya. Sekarang tokoh tokoh yang ada dalam rantai sanadnya
Aswad Ibnu Amir Shazad Abu Abdul Rahman As Shamil tsiqah dan terpecaya.
Abu Bakar Ibnu Ayyaz dan Ibnu Salim Al Asabi Al kufi Al Hanaq Al Mutri' yaitu ahli baca quran tsiqah memiliki kesalahan kesalahan. Apa riwayat dia. Riwayat dia adalah sahih kecuali kalau ada ulama yg mentansis bahawasanya hadith ini adalah sebahagian dari kesalahan dia maka menjadi dhoif.
Tapi hukum asalnya siqatunnahu auham kalau dia meriwayatkan maka hukum asalnya adalah riwayat dia adalah sahihah.
A'mash, Sulaiman ibnu Mihrab al Kufi, tsiqatun sabtun masyhur dan dia juga qari. Muqari dan muqrib punya qiraat khusus juga.
Said ibnu Abdillah ibni Juraij,
Aslami maula Abi Barzah soduqun rubbama wahim. Soduq terkadang keliru. Ini juga sama kalau asal periwayatannya adalah hasan, kecuali kalau ulama mengatakan ini bahagian dari waham dia bahagian dari kesalahan dia maka menjadi dhoif.
Bererti hadith ini dengan sanad tersebut menjadi hasan. Dia adalah hasan dengan sendirinya. Kerana ada rawi yg soduq.
Terus bagaimana dia menjadi sahih lighairih ini ditunda besok
إن شاءالله
والله أعلم
Sumber Channel Telegram: Mustalah Hadits