Kajian Kitab Mustalah Hadits (Dars 14)
Kitab
المطايا الهنية
Dars 14 Oleh: Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Qudsiy Al Jawiy حفظه الله
المطايا الحنية تيسير فهم البيقونية:
Albabussabir bab yang ke 7. Hadith yang dikatakan marfukh dan hadith yang dikatakan makhtub. Maknanya akan di bahas nanti.
Hadith yang dinisbatkan kepada nabi maka dikatakan marfukh. Terangkat darjatnya disampaikan kepada nabi. Hadith ini dinisbat kepada nabi sehingga darjatnya terangkat. Adapun suatu kalam atau suatu riwayat yang disandarkan kepada tabi'in maka dia dikatakan makhtub. Makhtub ertinya terpotong ini secara bahasa terpotong atau takhtik.
Ini pembahasannya terbahagi menjadi dua kerana sekarang beliau membahas sekaligus dua cabang ilmu hadith.
1. Hadith Marfuk.
Marfuk adalah suatu hadith yang disandarkan atau dinisbatkan kepada nabi Sallalahu Alaihi Wassalam tanpa memandang kepada sanadnya. Apakah sanadnya itu bersambung atau apa sanadnya putus. Yang penting hujungnya itu memang disandarkan kepada nabi. Kita tidak peduli dia sahih atau dhoif atau apa almuhim hadith yang disandarkan kepada nabi namanya hadith marfuk.
Kerana itu lah Al Hafeez Ibnu Mulaqeen Rahimahullah mengatakan beliau menyebutkan beberapa jenis ilmu hadith mengatakan wal marfuk dan al Marfuk dan dia adalah suatu hadith yang dinisbatkan atau disandarkan kepada nabi secara khusus. Dia itu bersambung atau tidak bersambung. Selesai dari At Tazkirah.
Salah satu dari contoh contoh yang terdahulu itu cukup untuk menjadi contoh di sini yaitu hadith hadith yang disandarkan kepada nabi. Tidak perlu kita membuat contoh lagi.
2. Hadith Makhtub
Fasal yang ke dua al makhtub hadith makhtub. Kemudian sang penyair Rahimahullah mengingatkan menyebutkan bahawasanya makhtub yaitu suatu hadith atau suatu perbicaraan atau sesuatu riwayat yang dinisbatkan atau disandarkan kepada seorang tabi'in. Tabi'in itu siapa. Beliau berjumpa dengan sahabat dalam keadaan beriman kepada nabi dan mati di atas keimanan.
Di antara jenis jenis hadith Al Makhtub. Dan dia itu adalah yaitu suatu hadith yang terhenti kepada tabi'in sanadnya terhenti kepada seorang tabi'in sahaja. Ucapan ataupun perbuatan ketika dia dinisbatkan kepada seorang tabi'in maka dikatakan makhtub. Selesai dari At Tazkirah.
Contoh hadith yang makhtub yang khauli ucapan. No yang ke 201 ini kitab yang agung yang besar sekali Musannafiq Abdul Razak As San'ani syeikh dari Imam Ahmad.
Dari Ibni Juraish berkata. Kami itu tidak memakai dari bangkai kecuali kulitnya apabila dia itu telah disucikan telah dibersihkan dan dikeringkan. Kerana pencucian kulit bangkai adalah kesucian dia dan penyembelihannya. Hukumnya seakan akan dia telah disembelih. Kalau telah disembelih boleh dipakai tetapi ini khusus kulitnya saja. Berdasarkan hadith Ibni Abas dan hadith Maimunah.
Shahidnya di sini adalah Atha'. Siapa ini Atha'. Atha' bin Abi Robah. Kalau Ibni Juraish berkata qa la Atha' bermakna dia telah mendengar dari Atha' dan yang dimaksudkan adalah Atha' bin Abi Robah. Adapun kalau dia mengatakan An Atha' maka ada dua kemungkinan Atha' bin Abi Robah ataukah Atha' Al Khurasani dua dua sezaman. Tetapi kalau Ibnu Juraish mengatakan qala Atha' maksudnya adalah Atha' bin Abi Robah dan sanadnya bersambung kerana dia adalah min asbatinnas fi Atha'. Ini sebagaimana ditansis dalam Kitab Sharulilal At Tarmizi .
Sanadnya sahih kerana jelas yang dimaksud adalah Atha' bin Abi Robah dan juga Ibnu Juraish memang min asbatinnas fi Atha' bin Abi Robah.
Contoh makhtub yang fikli dari perbuatan seorang tabi'i. Dalam tafsir keduanya Abdullah bin Idris ini salah seorang murid yang bagus dari Al Akmash. Anil A'la Ibni Minhal An Hisham Ibni Urwah berkata
Omar bin Abdul Aziz pernah menangkap sekelompok orang dikeranakan mereka minum minuman keras Shara (yaitu cara minum minuman keras) kalau Shura (org yang banyak minum minuman keras itu) kemudian Omar memukul mereka dipukul sebagai orang yang minum minuman keras. Di antara mereka ada orang yang puasa ternyata. Orang orang mengatakan orang ini puasa kenapa dia ikut dipukul juga. Maka Omar membacakan firman Allah Taala yang bermaksud.
Maka janganlah kalian duduk duduk bersama mereka sampai mereka berbicara sampai mereka membincangkan perbicaraan yang lain kerana sesungguhnya kalian duduk duduk dengan mereka kalian semisal dengan mereka. Ini menunjukkan feqeh yang besar dari Omar bin Abdul Aziz Rahimahullahuta'ala. Walaupun dia puasa tapi dia duduk duduk dengan orang yang minum khomar dan tidak melakukan pengingkaran maka dia dihukumi sama dengan mereka.
Maka dia dihukum dan sanadnya sahih. Ini perbuatan. Walaupun juga apa.. ini khauli juga sebenarnya tetapi yang kita inginkan Omar menangkap mereka dan memukul mereka.
Bab yang ke 8. Hadith musnad
Yang namanya musnad adalah suatu hadith yang bersambung sanadnya dari rawinya sampai ke nabi mustoffa Wa lam yabin dan tidak terputus. Yabin ai yakhtob yang khotib yabin terpisah yang fasil.
Dikatakan hadith ini musnad. Musnad itu apa. Ini difinisi yang paling pendeknya dan ini yang bagus. Hadith yang bersambung sanadnya dan sampai kepada rasul. Marfuk yaitu dinisbatkan kepada rasul. Ini yang bertemu tasilannya yaitu hadith ini harus sanadnya itu bersambung seperti la yan khatik bererti marfuk.
Yang namanya musnad adalah riwayat atau hadith yang sanadnya itu bersambung kepada nabi selesai dari At Tazkirah.
Contoh contoh yang disebutkan di dalam bab hadith sahih begitu pula hadith hassan ini cukup untuk itu. Yaitu sanadnya itu bersambung sampai kepada Rasulullah. selesai. Itu lah yang namanya hadith musnad.
Bererti apa bezanya musnad dengan marfuk. Kalau musnad itu sanadnya bersambung. Kalau marfuk sama saja bersambung atau tidak bersambung yang penting disandarkan kepada nabi. Musnad ia bersambung sampai ke nabi kalau yang marfuk terserah bersambung atau tidak bersambung yg penting disandarkan kepada nabi.
Albabussabir bab yang ke 7. Hadith yang dikatakan marfukh dan hadith yang dikatakan makhtub. Maknanya akan di bahas nanti.
Hadith yang dinisbatkan kepada nabi maka dikatakan marfukh. Terangkat darjatnya disampaikan kepada nabi. Hadith ini dinisbat kepada nabi sehingga darjatnya terangkat. Adapun suatu kalam atau suatu riwayat yang disandarkan kepada tabi'in maka dia dikatakan makhtub. Makhtub ertinya terpotong ini secara bahasa terpotong atau takhtik.
Ini pembahasannya terbahagi menjadi dua kerana sekarang beliau membahas sekaligus dua cabang ilmu hadith.
1. Hadith Marfuk.
Marfuk adalah suatu hadith yang disandarkan atau dinisbatkan kepada nabi Sallalahu Alaihi Wassalam tanpa memandang kepada sanadnya. Apakah sanadnya itu bersambung atau apa sanadnya putus. Yang penting hujungnya itu memang disandarkan kepada nabi. Kita tidak peduli dia sahih atau dhoif atau apa almuhim hadith yang disandarkan kepada nabi namanya hadith marfuk.
Kerana itu lah Al Hafeez Ibnu Mulaqeen Rahimahullah mengatakan beliau menyebutkan beberapa jenis ilmu hadith mengatakan wal marfuk dan al Marfuk dan dia adalah suatu hadith yang dinisbatkan atau disandarkan kepada nabi secara khusus. Dia itu bersambung atau tidak bersambung. Selesai dari At Tazkirah.
Salah satu dari contoh contoh yang terdahulu itu cukup untuk menjadi contoh di sini yaitu hadith hadith yang disandarkan kepada nabi. Tidak perlu kita membuat contoh lagi.
2. Hadith Makhtub
Fasal yang ke dua al makhtub hadith makhtub. Kemudian sang penyair Rahimahullah mengingatkan menyebutkan bahawasanya makhtub yaitu suatu hadith atau suatu perbicaraan atau sesuatu riwayat yang dinisbatkan atau disandarkan kepada seorang tabi'in. Tabi'in itu siapa. Beliau berjumpa dengan sahabat dalam keadaan beriman kepada nabi dan mati di atas keimanan.
Di antara jenis jenis hadith Al Makhtub. Dan dia itu adalah yaitu suatu hadith yang terhenti kepada tabi'in sanadnya terhenti kepada seorang tabi'in sahaja. Ucapan ataupun perbuatan ketika dia dinisbatkan kepada seorang tabi'in maka dikatakan makhtub. Selesai dari At Tazkirah.
Contoh hadith yang makhtub yang khauli ucapan. No yang ke 201 ini kitab yang agung yang besar sekali Musannafiq Abdul Razak As San'ani syeikh dari Imam Ahmad.
Dari Ibni Juraish berkata. Kami itu tidak memakai dari bangkai kecuali kulitnya apabila dia itu telah disucikan telah dibersihkan dan dikeringkan. Kerana pencucian kulit bangkai adalah kesucian dia dan penyembelihannya. Hukumnya seakan akan dia telah disembelih. Kalau telah disembelih boleh dipakai tetapi ini khusus kulitnya saja. Berdasarkan hadith Ibni Abas dan hadith Maimunah.
Shahidnya di sini adalah Atha'. Siapa ini Atha'. Atha' bin Abi Robah. Kalau Ibni Juraish berkata qa la Atha' bermakna dia telah mendengar dari Atha' dan yang dimaksudkan adalah Atha' bin Abi Robah. Adapun kalau dia mengatakan An Atha' maka ada dua kemungkinan Atha' bin Abi Robah ataukah Atha' Al Khurasani dua dua sezaman. Tetapi kalau Ibnu Juraish mengatakan qala Atha' maksudnya adalah Atha' bin Abi Robah dan sanadnya bersambung kerana dia adalah min asbatinnas fi Atha'. Ini sebagaimana ditansis dalam Kitab Sharulilal At Tarmizi .
Sanadnya sahih kerana jelas yang dimaksud adalah Atha' bin Abi Robah dan juga Ibnu Juraish memang min asbatinnas fi Atha' bin Abi Robah.
Contoh makhtub yang fikli dari perbuatan seorang tabi'i. Dalam tafsir keduanya Abdullah bin Idris ini salah seorang murid yang bagus dari Al Akmash. Anil A'la Ibni Minhal An Hisham Ibni Urwah berkata
Omar bin Abdul Aziz pernah menangkap sekelompok orang dikeranakan mereka minum minuman keras Shara (yaitu cara minum minuman keras) kalau Shura (org yang banyak minum minuman keras itu) kemudian Omar memukul mereka dipukul sebagai orang yang minum minuman keras. Di antara mereka ada orang yang puasa ternyata. Orang orang mengatakan orang ini puasa kenapa dia ikut dipukul juga. Maka Omar membacakan firman Allah Taala yang bermaksud.
Maka janganlah kalian duduk duduk bersama mereka sampai mereka berbicara sampai mereka membincangkan perbicaraan yang lain kerana sesungguhnya kalian duduk duduk dengan mereka kalian semisal dengan mereka. Ini menunjukkan feqeh yang besar dari Omar bin Abdul Aziz Rahimahullahuta'ala. Walaupun dia puasa tapi dia duduk duduk dengan orang yang minum khomar dan tidak melakukan pengingkaran maka dia dihukumi sama dengan mereka.
Maka dia dihukum dan sanadnya sahih. Ini perbuatan. Walaupun juga apa.. ini khauli juga sebenarnya tetapi yang kita inginkan Omar menangkap mereka dan memukul mereka.
Bab yang ke 8. Hadith musnad
Yang namanya musnad adalah suatu hadith yang bersambung sanadnya dari rawinya sampai ke nabi mustoffa Wa lam yabin dan tidak terputus. Yabin ai yakhtob yang khotib yabin terpisah yang fasil.
Dikatakan hadith ini musnad. Musnad itu apa. Ini difinisi yang paling pendeknya dan ini yang bagus. Hadith yang bersambung sanadnya dan sampai kepada rasul. Marfuk yaitu dinisbatkan kepada rasul. Ini yang bertemu tasilannya yaitu hadith ini harus sanadnya itu bersambung seperti la yan khatik bererti marfuk.
Yang namanya musnad adalah riwayat atau hadith yang sanadnya itu bersambung kepada nabi selesai dari At Tazkirah.
Contoh contoh yang disebutkan di dalam bab hadith sahih begitu pula hadith hassan ini cukup untuk itu. Yaitu sanadnya itu bersambung sampai kepada Rasulullah. selesai. Itu lah yang namanya hadith musnad.
Bererti apa bezanya musnad dengan marfuk. Kalau musnad itu sanadnya bersambung. Kalau marfuk sama saja bersambung atau tidak bersambung yang penting disandarkan kepada nabi. Musnad ia bersambung sampai ke nabi kalau yang marfuk terserah bersambung atau tidak bersambung yg penting disandarkan kepada nabi.
Sumber Channel Telegram: Mustalah Hadits