Header Ads

Kajian Kitab Mustalah Hadits (Dars 5)

 Kitab

المطايا الهنية
تيسير فهم البيقونية

Dars 5


Oleh: Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Qudsiy Al Jawiy حفظه الله

08202016

Berkata Imam Abu Syamah  rahimahullah.

Beliau  dari kalangan aimmatu Syafi'iyyah. Beliau dibunuh oleh mutaasibun Syafi'iyyah kerana beliau terkadang mengatakan ini pendapat keliru dari Imam Syafi'e rahimahullah, kerana dalil mengatakan demikian demikian. Orang ta'assub dgn Syafi'iyyah membunuh beliau rahimahullah.

Dan ahlul hadith, mereka adalah tentera Allah dan rasulNya. _Kenapa?_
_Kerana mereka amat memerhatikan penyebaran syariat Allah dan utk meninggikan kalimat Allah.
Bukan kalimat Sheikh fulan atau
alim fulan atau pemimpin parti fulan tapi kalimat Allah, itulah yg harus ditinggikan._

Maka harapan besar itu digantungkan kpd mereka yaitu, kita punya harapan besar kpd para ahlul hadith ini. Bahawasanya mereka inilah yg akan mendapatkan alfauz, keberuntungan dan kejayaan, pertolongan, dan kemenangan dan ini diambil dari firman Robbul alamin. Firman Allah subhanahu

وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ
إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ
وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ
الصافات ١٧١ - ١٧٣
Dan sungguh telah berlalu kalimat-kalimat Kami utk para hamba Kami yg diutus. Sesungguhnya mereka itulah yg akan tertolong. Dan sesungguhnya tentera Kami itulah yg akan menang.

Ini menunjukkan bahawasanya ahlul hadith ini menyebabkan keberuntungan dan kesuksesan, dan menyebabkan kemenangan dan adanya pertolongan. 

Makanya kembali kpd hadith tadi, hadith Tsauban itu. Bahawasanya kemenangan itu akan sentiasa  bersama mereka, para ahlul hadith, yg mereka itulah yg dzohirina alal haq. Maka disebutkan dalam biografi alhafidz Imam Abdul Ghoni al Maqdasi, raja sendiri mengatakan, kami melihat bahawasanya negara ini penuh berkah dgn adanya alhafidz ini. Abdul Ghoni alMaqdasi.

Dan juga disebutkan oleh Imam alKhotib alBaghdadi rahimahullahu taala didalam kitab alJame', bahawanya dulu para keluarga salaf, kalau melihat anak mereka itu mulai condong kpd hafidz, maka yahtasibun, mereka mengharapkan pahala dari Allah. Ini adalah alamat yg sgt besar, alamat  yg sgt bagus. Kalau anak punya kecondongan kpd hafidz, kerana akan mendatangkan pertolongan, keberuntungan, kesuksesan dan seterusnya.
Selesai dari kitab syaril hadith almuktafa.

Dan ahlul hadith, mereka masuk didalam khabar gembira nabi sallallahu alaihi wasallam, ttg kecemerlangan wajah dihari kiamat pd kali yg pertama. Sebelum kelompok2 lain masuk, maka ahlul hadith lah yg pertama akan mendapatkan khabar gembira dari hadith ini.
Yaitu apa?
Dari Zaid ibni Tsabit radiyallahu anhu, beliau mengatakan, saya mendengar rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, 'Semoga Allah membuat cemerlang, membuat indah, membuat bercahaya, seseorang yg mendengar sari kami satu hadith, kmdn dia menghafalkannya sampai dia menyampaikan pd yg lain.

Terkadang ada orang yg membawa fiqh kpd orang yg lebih faqih drpd dia. Dia dapat pahala, orang lain mendapatkan keuntungan. Walaupun muridnya adalah lebih pandai tetapi dia juga akan mendapatkan pahala. Tidak masaalah, yg penting tahu hadith hafalkan. Dan terkadang ada orang yg membawa fiqh, tapi dia bukan orang yg faqih. Dia hafal hadith saja, tetapi dia tidak faqih terhadap kandungan2nya. Ini juga beruntung dia. Dia sampaikan pd murid2 yg berbakat. Murid2 ini yg akan menjadi ulama. Maka selama murid ini mengajarkan hadith tadi dgn kandungan2nya, maka Sheikhnya yg menyampaikan hadith kpd dia akan mendapatkan pahala terus, walaupun sang murid lebih pandai. Sheikhnya akan dapat pahala terus. Ini keuntungan didalam menjaga hadith dan menyebarkan hadith.

- Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmidzi dan lain2 dan hadith ini adalah sohih.

Bahkan betul2 hadith ini banyak, bukan hanya dari Zaid bin Tsabit. Dan ini bukan hanya untuk kaum pria, itu juga utk para wanita. Makanya byk para muhadditsah dizaman para sahabat...Aisyah, demikian pula Ummu Salamah dan lain lain. Mereka adalah para muhadditsah. Demikian pula dizaman yg setelahnya, dan yg lain2 dikalangan tabiin dan juga byk disebutkan dlm biografi2, dlm kitab2 rijal membicarakan masaalah para muhadditsah juga. Dan juga disebutkan oleh Abdul Hayy alQattani, biografi para muhadditsah yg sgt indah dizaman zaman beliau atau yg sebelum beliau tahun 1100, 1200 sampai 1300, dan juga Iman asySyaukani menyebutkan para muhadditsah yg beliau mengambil sanad dari jalur mereka. Dan juga disebutkan oleh ulama yg lain disebutkan dlm biografi2 sanad2 mereka ada para muhadditsah itu. Dan ini akan berlaku sampai hari kiamat.

Berkata Imam alhafidz arRomahul Muzi rahimahullah, sungguh Allah telah memuliakan hadith dan mengutamakan pemegang hadith dan meninggikan kedudukannya dan menjadikan dia itu yg mantap dan berkuasa diatas seluruh aliran. Seluruh aliran? Yaitu seluruh firqah, kalau mereka ingin kebenaran harus kembali kpd ahlul hadith. Ini yg terjadi. Dan Allah lebih mengutamakan ilmu hadith drpd seluruh ilmu. Dan Allah mengangkat sebahagian gelar dari orang yg membawanya dan orang yg memperhatikan ilmu ini. Orangnya akan dimuliakan dan diagungkan. Makanya seperti ucapan Ibnul Jazai didalam nazm beliau, hafalkan, kerana sesungguhnya alhafidz itu adalah imam. Maka ahlul hadith itulah menjaga agama ini dan mereka itu adalah menara dari argumentasi, argumentasi dan dalil, semuanya kembali kpd hadith, kpd ilmu hadith. Bagaimana mereka tidak wajib utk menerima keutamaan dan bagaimana mereka tidak berhak mendapatkan kedudukan yg tinggi. Sementara mereka itulah yg menjaga agama ini utk umat ini, umat sibuk dgn urusan2 dunia, sementara ahlul hadith, mereka ini yg menghabiskan umur mereka utk memelihara hadith. Dan kisah ini banyak dan sgt mengharukan didalam kitab alJame' liakhrotil rowi dan juga didlm Siyar Alam anNubala dan lain2. Kalam2 yg sgt bagusdan mengharukan dari Abdul Rozak dan juga yg lain lain.

Dan mereka itu yg mengabarkan ttg berita2 alquran. Ilmu alquran juga sangat perlu kpd ilmu hadith kerana setiap riwayat dan setiap qiroah itu ditetapkan melalui penelitian yg sgt ketat didlm ilmu hadith. Dan para muhadditsun itulah yg menetapkan mana yg mansukh dan mana yg nasikh dari ayat2 alquran. Dan mana ayat yg muhkam, ayat yg jelas, dan mana yg masih samar2. Ini pekerjaan ahlul hadith bukan pekerjaan ahlu addusur walajusur, bukan pekerjaan orang2 yg sekadar mengurusi kekayaan ataupun mengurusi jembatan, ini bukan bidang mereka.

Dan perkara yg Allah agungkan, dari urusan2 rosul sallallahu alaihi wasallam. Diketahuinya sirah nabi secara benar adalah dari jalur ahlul hadith. Maka mereka inilah yg menukilkan syariat2 Rasulullah. Dan mereka itulah yg mencatat kejadian2 penting yg beliau alami, kejadian ketika baitul aqobah al ula wal tsaniah, kejadian ketika mereka sudah mahu pergi dari aqobah, kmdn ada jin yg berteriak dan seterusnya. Ini dari mana kita tahu. Daripada ahlul hadith. Juga kejadian perang ini, perang itu. Kejadian diantara perang ini dan perang itu dan seterusnya. Kejadian2 besar. Masyahid.

Mereka itu yg menulis, menyusun yaitu alamat2 dan penunjukan2 dari rosul. Dan mereka itulah yg menetapkan keutamaan2 keluarga nabi sallallahu alaihi wasallam.

Dan ahlul hadith itulah yg menetapkan ttg atsar2, jejak2 dari ayah2 rosul. Dari mana kita tahu ttg sirah maad, juga sirah adnan, sirah qusay dan sirah sampai di zaman nabi ibrohim kerana masih terkait dgn nasab rosulullah sallallahu alaihi wasallam. Kejadian apa yg dialami setelah meninggalnya cucu nabi ismail, terjadi perebutan kekuasaan antara keluarga qusay dgn keluarga quza'ah dan yg semacam itu. Dari mana kita tahu ini? Kalau bukan dari kerja keras dari ahlul hadith.

Mereka yg mendatangkan sejarah para nabi, dan kedudukan2 para wali, bukan diambil dari orang sufi tapi dari sanad2 yg sohih yg didtgkan oleh ahlul hadith. Berita2 dari orang2 yg mati syahid, kisah2 yg bagus dan benar. Sebagaimana didalam kitabul jihad punya Ibnu Mubarak, kisah2 nyata kejadian dizaman tabiin, bagaimana salah seorang dari mereka masuk kesebuah kebun ternyata mereka jumpa dgn bidadari syurga, padahal mereka sdg dikebun dunia dikasi tahu begini begini, kmdn dikasitahu nanti sebentar lagi kalian akan berjumpa dgn kami. Maka hendaknya masing2 dari kalian terus menulis wasiyat, ternyata 10 otang, semuanya menulis wasiyat kecuali 1 orang. Yg 9 meninggal langsung jumpa dgn bidadari yg dijanjikan. Yg tidak menulis wasiyat, maka dia ternyata mmg belum meninggal. Ini kisah nyata disebutkan oleh Imam Ibnu Mubarak dalam kitabul jihad, dan byk kisah2 semacam itu dari para ahlul hadith. Mereka yg mencatat semacam ini.
Kisah2 para siddiqun, orang2 yg dipuncak keimanan terhadap dalil2, kisah yg sgt banyak dan bagus disebutkan oleh, dikumpulkan oleh Sheikh Abdul Roqib al Ibbi didlm kitab karamatul auliya', bagaimana seorang muhadditsun, setiap hari dia mendapatkan wang 2 dinar dari pemerintah. Kemudian dia tidak peduli dgn wang ini, dia mencari pahala akhirat, langsung dia sadoqahkan kpd orang2 miskin disamping2nya disepanjang perjalanan sampai dia pulang. Begitu dia sampai dirumah, dia masuk ke biliknya, tahu2 diatas katilnya sudah ada wang 2 dinar lagi. Setiap hari mengalami itu. Maka kmdn beliau berkata kpd kerabatnya. Kalau kalian ingin dapat rezeki yg terus menerus semacam ini dan kmdn mendapatkan pahala, lakukan semacam ini. Maka kerabatnya mengatakan kalau saya tahu ada jaminan saya mensadoqah 2 dinar, saya akan dapat ganti, saya akan melakukan itu. Maka kata simuhadith ini, saya tidak membuat syarat kpd Allah, saya sadoqah terserah Allah. Ini menunjukkan beda antara orang yg siddiq yg dia membenarkan janji dgn orang yg masih ragu2 kpd Allah ttg janji Allah. Yg dia yakin betul2 dia akan mendapatkan itu.

Dan mereka itu yg menceritakan seluruh perbuatan nabi sallalahu alaihi wasallam, didlm perjalanan jauh beliau dan juga ketika beliau berada di kampung beliau, dan ketika beliau mengadakan perjalanan (safar), dan ketika beliau tinggal dikampung beliau sendiri, dan diseluruh keadaan beliau dlm keadaan beliau tidur, bagaimana2, ketika beliau terjaga, dan isyarat2 yg beliau sebutkan, kalimat yg jelas yg beliau kumandangkan Dan ketika beliau diam, para muhadditsun menceritakan dan ketika beliau bicara, itu juga di ceritakan, ketika beliau berdiri dan ketika beliau duduk, itu juga diceritakan. Keadaan ketika beliau makan dan ketika beliau minum juga, dan juga masaalah pakaian beliau, masaalah tunggangan dan kenderaan beliau ditulis secara rinci oleh Imam Ibnu Katsir. Imam Ibnul Qayyim didalam Zaadul Maad, juga Imam Ibnu Katsir dalam kitab beliau alBidayah. Juga disebutkan oleh alKhulaimi dalam arraudul anif. Ttg kenderaan Rasulullah, ttg pakaian Rasulullah. Dan keadaan2 beliau ketika didlm keadaan redho, keadaan sdg gembira dan rela, yaitu dia puas, dlm keadaan marah, apa yg terjadi, ketika beliau mengingkari sesuatu permasaalahan atau ketika beliau menerima suatu ucapan dan semacam itu, sampai bahkan potongan kuku beliau, dijelaskan oleh Imam Ahmad dll ttg potongan kuku Rasulullah, dan apa yg beliau lakukan dgn potongan kuku beliau, dan juga kahak yg keluar dari mulut beliau, kemana arahnya dan apa saja yg beliau ucapkan ketika beliau melakukan sesuatu perbuatan yg beliau lakukan, setiap kejadian dan perkara yg beliau hadiri waktu itu, para muhadditsun melakukan ini semua dlm rangka utk mengagungkan Rasul sallallahu alaihi wasallam dan mengetahui nilai2 apa yg disebutkan dari Rasulullah, tentunya intinya sikap Rasul sebagai uswah, sebagai teladan, dan apa yg disandarkan kpd Rasul.

Selesai dari kitab al muhadditsul fasil bainalrabi wal wai. Dan ini termasuk kitab yg pertama membahas ttg mustalahul hadith. Kitab ini kmdn para ulama menulis, meringkas bahkan atau memperbaiki dan seterusnya. Rata2 kitab2 ttg mustalahul hadith itu kembalinya kpd al muhadditsul fasil sampai datangnya Imam Abu Amr ibnu Solah dgn kitab beliau muqaddimah itu. Setelah itu banyak para ulama yg mnulis, merujuk kpd kitab Abu Amr Ibnu Solah.

Abu Amr sendiri banyak mengambil dari kitab ini kitab muhadditsul fasil karya Imam arRohimul Muzi dan juga kitab alkifayah alkhatib alBaghdadi.
Para ulama' satu sama lain saling mengambil faedah. Yg setelahnya mengambil dari yg sebelumnya.
Sumber Channel Telegram: Mustalah Hadits
Diberdayakan oleh Blogger.