Kajian Kitab Mustalah Hadits (Dars 6)
Kitab
المطايا الهنية
Dars 6 Oleh: Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Qudsiy Al Jawiy حفظه الله
08212016
Dan tidak ada keraguan bahawasanya ahlul hadith, mereka itulah pewaris para nabi yg sebenar benarnya. Dan cukuplah ini sebagai kedudukan yg tinggi dan kebanggaan, sebagai pewaris nabi, siapa yg tidak bangga, kecuali orang yg tidak memandang tinggi nilai agama.
Dari Abu Darda' Uwaimir radyallahu anhu berkata, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, 'Barang siapa menempuh suatu jalan utk menempuh ilmu didalamnya, Allah akan membuka suatu jalan utk dia menuju ke syurga.
Balasan sesuai dgn amalan kerana ilmu nabi ini mmg membimbing kpd syurga.
Dan sesungguhnya para malaikat itu meletakkan sayap2 mereka lerana ridho kpd tholibul ilm, kpd penuntut ilmu. Kalau penuntut ilmu saja, malaikat sgt hormat, bagaimana dgn orang alimnya.
Makanya setelah ini Rasulullah menyebutkan ttg alimnya.
Dan sesungguhnya, seluruh yg dilangit dan seluruh yg dibumi (bukan hanya langit pertama, bahkan sampai langit yg ketujuh, mereka perhatian kpd yg dibumi, kpd orang alim yg dibumi itu). Demikian pula yg dibumi, mereka memohonkan ampunan utk orang alim sampai bahkan ikan paus yg ada didalam air.
Dan juga dari hadith ini kita mendapatkan keutamaan orang yg menempuh perjalanan utk mencari ilmu, walaupun boleh jadi ilmu itu didapatkan dgn kita didlm bilik atau mendengarkan rakaman. Itu juga byk kebaikannya, kita membuka internet, kita membaca tulisan di internet. Itu juga byk kebaikannya *tetapi yg dijanjikan akan dimudahkan menuju ke syurga adalah orang yg menempuh perjalanan. Makanya ini sgt dibanggakan oleh para ulama ahlul hadith. Makanya sampai2 alKhatib alBaghdadi menulis kitab khusus judulnya Rihlah Ashabil Hadith, rihlah perjalanan jauh dari ashabil hadith. Ini keutamaan.
Dan keutamaan orang alim diatas ahli ibadah, itu seperti keutamaan bulan diatas seluruh bintang. Semuanya bermenafaat tetapi, manakala bulan itu lebih menerangi bumi, maka bulan itu lebih utama daripada bintang. Seperti para ulama, mereka lebih bermenafaat bagi umat drpd ahli ibadah walaupun ahli ibadah juga bermenafaat. Kenapa?
Kerana ahli ibadah, dia juga menjadi teladan bagi masyarakat sehingga dia punya cahaya. Ye, cahayanya bermenafaat, utk menunjukkan arah, utk memberikan tanda2 hari dan waktu dan yg semacam itu. Semuanya bermenafaat tetapi keutamaan bulan, itu lebih besar. Kerana itulah manakala keutamaan orang alim lebih besar dan lebih banyak menafaatnya, maka dia dipohonkan ampunan oleh seluruh yg dilangit dan yg dibumi. Kenapa? Sebagaimana yg dijelaskan oleh Ibnul Qayyim rahimahullah, kerana orang alim ini yg menyedarkan para hamba agar tidak berbuat maksiat sehingga bumi ini penuh dgn berkah.
Dan tidak ada keraguan bahawasanya ahlul hadith, mereka itulah pewaris para nabi yg sebenar benarnya. Dan cukuplah ini sebagai kedudukan yg tinggi dan kebanggaan, sebagai pewaris nabi, siapa yg tidak bangga, kecuali orang yg tidak memandang tinggi nilai agama.
Dari Abu Darda' Uwaimir radyallahu anhu berkata, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, 'Barang siapa menempuh suatu jalan utk menempuh ilmu didalamnya, Allah akan membuka suatu jalan utk dia menuju ke syurga.
Balasan sesuai dgn amalan kerana ilmu nabi ini mmg membimbing kpd syurga.
Dan sesungguhnya para malaikat itu meletakkan sayap2 mereka lerana ridho kpd tholibul ilm, kpd penuntut ilmu. Kalau penuntut ilmu saja, malaikat sgt hormat, bagaimana dgn orang alimnya.
Makanya setelah ini Rasulullah menyebutkan ttg alimnya.
Dan sesungguhnya, seluruh yg dilangit dan seluruh yg dibumi (bukan hanya langit pertama, bahkan sampai langit yg ketujuh, mereka perhatian kpd yg dibumi, kpd orang alim yg dibumi itu). Demikian pula yg dibumi, mereka memohonkan ampunan utk orang alim sampai bahkan ikan paus yg ada didalam air.
Dan juga dari hadith ini kita mendapatkan keutamaan orang yg menempuh perjalanan utk mencari ilmu, walaupun boleh jadi ilmu itu didapatkan dgn kita didlm bilik atau mendengarkan rakaman. Itu juga byk kebaikannya, kita membuka internet, kita membaca tulisan di internet. Itu juga byk kebaikannya *tetapi yg dijanjikan akan dimudahkan menuju ke syurga adalah orang yg menempuh perjalanan. Makanya ini sgt dibanggakan oleh para ulama ahlul hadith. Makanya sampai2 alKhatib alBaghdadi menulis kitab khusus judulnya Rihlah Ashabil Hadith, rihlah perjalanan jauh dari ashabil hadith. Ini keutamaan.
Dan keutamaan orang alim diatas ahli ibadah, itu seperti keutamaan bulan diatas seluruh bintang. Semuanya bermenafaat tetapi, manakala bulan itu lebih menerangi bumi, maka bulan itu lebih utama daripada bintang. Seperti para ulama, mereka lebih bermenafaat bagi umat drpd ahli ibadah walaupun ahli ibadah juga bermenafaat. Kenapa?
Kerana ahli ibadah, dia juga menjadi teladan bagi masyarakat sehingga dia punya cahaya. Ye, cahayanya bermenafaat, utk menunjukkan arah, utk memberikan tanda2 hari dan waktu dan yg semacam itu. Semuanya bermenafaat tetapi keutamaan bulan, itu lebih besar. Kerana itulah manakala keutamaan orang alim lebih besar dan lebih banyak menafaatnya, maka dia dipohonkan ampunan oleh seluruh yg dilangit dan yg dibumi. Kenapa? Sebagaimana yg dijelaskan oleh Ibnul Qayyim rahimahullah, kerana orang alim ini yg menyedarkan para hamba agar tidak berbuat maksiat sehingga bumi ini penuh dgn berkah.
Tidak muncul kerosakan dimana2. Inilah fungsinya orang alim, menyedarkan bahawasanya binatang juga punya hak, tidak boleh dibunuh dgn cara kejam, kalaupun dia dibunuh atau yg tidak layak dibunuh, tidak boleh dia itu disakiti dsbnya. Maka seluruh makhluk itu berhutang budi kpd orang alim. Makanya wajar kalau mereka memohonkan ampunan utk orang alim. Dan ini menunjukkan juga bahawasanya orang alim, dia itu masih bukan orang yg ma'sum. Dia punya dosa, makanya dimohonkannya ampunan oleh seluruh makhluk.
Sesungguhnya ulama', mereka itulah pewaris para nabi. Pewaris para nabi maksudnya mereka tidak mewarisi dari para nabi itu dinar ataupun dirham. Hanya saja para ulama mewarisi dari nabi itu ilmu.
Maka barangsiapa mengambil ilmu para nabi tadi, dia telah mengambil bahagian yg sangat banyak. Adapun kalau mereka mewarisi, orang2 itu mewarisi dari ahli filsafat, maka akan rosak. Maka hendaknya kita mengambil ilmu dari warisan para nabi bukan warisan orang2 yg sesat itu.
Dan dari sisi yg lain, dijelaskan oleh Imam Ibnul Qayyim, bahawasanya para ulama, selain mereka itu mewarisi ilmu, mereka juga mewarisi wadzifah, mewarisi tugas. Bukan mengambil ilmu kmdn diam shj, bukan. Mereka juga bertugas utk mendakwahkan sebagaimana para nabi juga mendakwahkan ilmu tersebut.
Dan manakala, mereka mewarisi ilmu dan mewarisi tugas, maka mereka akan mewarisi keutamaan sesuai dgn kadarnya. Sebagaimana yg dijelaskan Ibnul Qayyim di dlm kitab yg lain yaitu I'lamul Muwaqi'in.
Kenapa?
Kerana warisan itu di bagi2 tidak sama rata tapi ada yg mendapatkan setengah, ada yg mendapat sepertiga, ada dua pertiga, ada yg seperlapan, maka seperti itu pula para ulama'. Sebagian ada yg mendapatkan warisan sgt banyak, ada yg seperempat, yg demikian. Ada juga terhalang dari warisan kerana sesuatu sebab. Maka masing2 akan mendapatkan kedudukan sesuai dgn kadarnya.
Maka barang siapa yg mendapatkan ini, dia akan mendapatkan bhg yg besar, kata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam disini.
Siapa yg paling layak mendapat warisan ini. Jelas, adalah para ahlul hadith kerana mereka yg paling dekat dgn ilmu2 nabi sallallahu alaihi wasallam.
- Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Dawud dll. Hadith ini hasan li ghairihi.
Dan para ahlul hadith iyu orang yg paling lurus jalannya, dan juga paling lurus agamanya.
Sheikhul Islam rahimahullah berkata, dan telah diketahui (melalui penelitian2) bahawasanya ahlul hadith itu menyekutui setiap kelompok didlm perkara yg mereka, berhias dgnnya, yaitu dari sifat2 kesempurnaan. Setiap kelompok, setiap firqah dgn kesibukan mereka, mereka memiliki kecerdasan, ahlul hadith juga punya kecerdasan, mereka memiliki penelitian, ahlul hadith punya juga penelitian, mereka memiliki apa saja yg disebut sebagai suatu perhiasan dari masing2 kelompok, ahlul hadith juga memiliki itu.
Tetapi ahlul hadith memiliki keistimewaan yg tidak dimiliki oleh kelompok2 yg lain kerana sesungguhnya kelompok yg berselisih dgn ahlul hadith, mereka didlm perkara yg mereka perselisihkan dgn ahlul hadith, mereka harus mendatangkan jalur yg lain. Contohnya adalah dalil aqli, dalil qiyas, juga rasio, yaitu apa yg dimaksudkan ilmu kalam boleh jadi dimaksudkan penjelasan, penelitian, pendalilan, metode perdebatan, diskusi dan semacamnya, adanya firasat, pembicaraan, perasaan - ini istilah2 dari sebahagian kelompok, ternyata mereka membanggakan itu, ternyata ahlul hadith punya. Setiap metode mencari kebenaran ini tadi, ahlul hadith memiliki yg paling intinya, yg paling murni, bukan yg jelek2nya. Dan memiliki apa yg menjadi intinya, maka mereka itu adalah manusia yg paling sempurna akalnya, dan paling adil qiyasnya, dan yg paling benar rasionya, dan paling lurus perkataannya, dan paling sohih pandangannya, dan paling terbimbing dalam mencari dalil dan paling lurus ketika berdebat dan yg paling sempurna firasatnya dan paling jujur ilhamnya. Dan paling tajam mata mereka san mata hati mereka, ungkapan rahsia dan semacam itu. Paling benar pendengaran dan pembicaraan mereka, paling besar dan paling bagus perasaan mereka. Keutamaan2 ini adalah milik kaum muslimin dibandingkan dgn seluruh umat. Dan keutamaan ini tadi adalah milik ahlu assunnah wal hadith dinisbatkan, yaitu dibandingkan dgn seluruh sekte yg ada, kelompok yg ada. Dan ini banyak, kita akan mendapatkan itu didlm biografi dan majmu' fatawa Sheikhul Islam Ibnu Taimiyah, yg mana beliau berdebat dgn orang2 yg mengagungkan ilmu perbintangan, beliau mendebat mereka dgn prinsip mereka sendiri, mereka kalah. Beliau berdebat dgn kaedah mereka sendiri
Sesungguhnya ulama', mereka itulah pewaris para nabi. Pewaris para nabi maksudnya mereka tidak mewarisi dari para nabi itu dinar ataupun dirham. Hanya saja para ulama mewarisi dari nabi itu ilmu.
Maka barangsiapa mengambil ilmu para nabi tadi, dia telah mengambil bahagian yg sangat banyak. Adapun kalau mereka mewarisi, orang2 itu mewarisi dari ahli filsafat, maka akan rosak. Maka hendaknya kita mengambil ilmu dari warisan para nabi bukan warisan orang2 yg sesat itu.
Dan dari sisi yg lain, dijelaskan oleh Imam Ibnul Qayyim, bahawasanya para ulama, selain mereka itu mewarisi ilmu, mereka juga mewarisi wadzifah, mewarisi tugas. Bukan mengambil ilmu kmdn diam shj, bukan. Mereka juga bertugas utk mendakwahkan sebagaimana para nabi juga mendakwahkan ilmu tersebut.
Dan manakala, mereka mewarisi ilmu dan mewarisi tugas, maka mereka akan mewarisi keutamaan sesuai dgn kadarnya. Sebagaimana yg dijelaskan Ibnul Qayyim di dlm kitab yg lain yaitu I'lamul Muwaqi'in.
Kenapa?
Kerana warisan itu di bagi2 tidak sama rata tapi ada yg mendapatkan setengah, ada yg mendapat sepertiga, ada dua pertiga, ada yg seperlapan, maka seperti itu pula para ulama'. Sebagian ada yg mendapatkan warisan sgt banyak, ada yg seperempat, yg demikian. Ada juga terhalang dari warisan kerana sesuatu sebab. Maka masing2 akan mendapatkan kedudukan sesuai dgn kadarnya.
Maka barang siapa yg mendapatkan ini, dia akan mendapatkan bhg yg besar, kata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam disini.
Siapa yg paling layak mendapat warisan ini. Jelas, adalah para ahlul hadith kerana mereka yg paling dekat dgn ilmu2 nabi sallallahu alaihi wasallam.
- Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Dawud dll. Hadith ini hasan li ghairihi.
Dan para ahlul hadith iyu orang yg paling lurus jalannya, dan juga paling lurus agamanya.
Sheikhul Islam rahimahullah berkata, dan telah diketahui (melalui penelitian2) bahawasanya ahlul hadith itu menyekutui setiap kelompok didlm perkara yg mereka, berhias dgnnya, yaitu dari sifat2 kesempurnaan. Setiap kelompok, setiap firqah dgn kesibukan mereka, mereka memiliki kecerdasan, ahlul hadith juga punya kecerdasan, mereka memiliki penelitian, ahlul hadith punya juga penelitian, mereka memiliki apa saja yg disebut sebagai suatu perhiasan dari masing2 kelompok, ahlul hadith juga memiliki itu.
Tetapi ahlul hadith memiliki keistimewaan yg tidak dimiliki oleh kelompok2 yg lain kerana sesungguhnya kelompok yg berselisih dgn ahlul hadith, mereka didlm perkara yg mereka perselisihkan dgn ahlul hadith, mereka harus mendatangkan jalur yg lain. Contohnya adalah dalil aqli, dalil qiyas, juga rasio, yaitu apa yg dimaksudkan ilmu kalam boleh jadi dimaksudkan penjelasan, penelitian, pendalilan, metode perdebatan, diskusi dan semacamnya, adanya firasat, pembicaraan, perasaan - ini istilah2 dari sebahagian kelompok, ternyata mereka membanggakan itu, ternyata ahlul hadith punya. Setiap metode mencari kebenaran ini tadi, ahlul hadith memiliki yg paling intinya, yg paling murni, bukan yg jelek2nya. Dan memiliki apa yg menjadi intinya, maka mereka itu adalah manusia yg paling sempurna akalnya, dan paling adil qiyasnya, dan yg paling benar rasionya, dan paling lurus perkataannya, dan paling sohih pandangannya, dan paling terbimbing dalam mencari dalil dan paling lurus ketika berdebat dan yg paling sempurna firasatnya dan paling jujur ilhamnya. Dan paling tajam mata mereka san mata hati mereka, ungkapan rahsia dan semacam itu. Paling benar pendengaran dan pembicaraan mereka, paling besar dan paling bagus perasaan mereka. Keutamaan2 ini adalah milik kaum muslimin dibandingkan dgn seluruh umat. Dan keutamaan ini tadi adalah milik ahlu assunnah wal hadith dinisbatkan, yaitu dibandingkan dgn seluruh sekte yg ada, kelompok yg ada. Dan ini banyak, kita akan mendapatkan itu didlm biografi dan majmu' fatawa Sheikhul Islam Ibnu Taimiyah, yg mana beliau berdebat dgn orang2 yg mengagungkan ilmu perbintangan, beliau mendebat mereka dgn prinsip mereka sendiri, mereka kalah. Beliau berdebat dgn kaedah mereka sendiri
Sumber Channel Telegram: Mustalah Hadits