Header Ads

Kajian Kitab Mustalah Hadits (Dars 7)

 Kitab

المطايا الهنية
تيسير فهم البيقونية

Dars 7


Oleh: Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Qudsiy Al Jawiy حفظه الله

08222016

Maka tahulah kita pentingnya ilmu hadith, sedang kitab ini yaitu Kitab Baiquniyah, ia adalah tamhidul awal, pondasi yg pertama atau tahapan pertama utk kita masuk kpd cabang dari ilmu hadith yg setelahnya. Dan dia adalah paling sederhana maka kita berusaha utk memahami apa saja yg di inginkan sang penulisnya itu, yg mana beliau menyebutkan cabang2 ilmu hadith sekitar 32 pembahasan dgn kalimat yg sederhana.
Dan kita akan, utk yg dimuka surat 21, itu adalah matannya utk dihafal.........

<<Sheikh menceritakan keadaan  dan cara mereka dulu belajar di Markaz Dammaj dan menyarankan kita menghafal.
Utk anak2 disarankan memulai hafalan  dari juz amma dahulu kmdn juz 29, juz 28 baru juz albaqorah>>

Bab 3 ms 24
*Syarah utk kata pengantar dari sipenyairnya.*

Saya memulai dgn pujian (kpd Allah) dlm keadaan saya bersolawat kpd Muhammad, yg mana beliau adalah sebaik2 nabi yg diutus.

Syarahnya dgn memohon pertolongan kpd Allah, sang penyair memulai syair beliau itu dgn memuji Allah Robbul alamin. Kmdn beliau bersolawat kpd nabi yg terbaik dan utusan yg paling mulia, Muhammad ibni Abdillah alHashimi sallallahu alaihi wasallam. Dan inilah yg disyariatkan.

Allah taa'la memulai sebahagian suratnya didalam alquran itu dgn al hamd. Maka kita mencontoh itu. Antaranya firman Allah subhanahu,

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَىٰ عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجًا ۜ  - الكحف ١
Segala puji bagi Allah yg menurunkan kpd hambaNya alkitab, dan Allah tidak menjadikan utknya itu kebengkokan.

Begitu pula nabi sallallahu alaihi wasallam memulai sabdanya dgn memuji Allah. Contohnya adalah hadith Ibni Abbas radiyallahu anhuma,
Rasulullah sallallahu alaihi wasallam keluar dari sakitnya yg beliau meninggal disitu, dlm keadaan beliau mengikat kepala beliau dgn secarik kain. Kemudian beliau duduk diatas mimbar. Kemudian beliau memuji Allah, menyanjung Allah, kmdn beliau bersabda, 'Sesungguhnya tidak ada seorang pun dari manusia itu yg lebih byk jasanya terhadap diriku yg melebihi Abu Bakar bin Abi Quhafah. Seandainya saya itu menjadikan adanya kekasih dari manusia, niscaya saya mengambil Abu Bakar sebagai kekasih.

Hadith di riwayatkan oleh alBukhari.

Syahidnya disini Rasulullah memulai dgn memuji Allah.

Dan hadith Abdillah ibni Zaid radiyallahu anhu. Didalam hadith itu, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam berdiri, kmdn Rasulullah mengajak bicara mereka. Rasulullah memuji Allah dan menyanjungnya,  kmdn Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, 'Wahai masyarakat Ansar, bukankah aku mendapati kalian itu tersesat, kmdn Allah memberikan hidayah kpd kalian melalui aku, aku mendapati kalian itu miskin, kmdn Allah membuat kalian kaya dgn sebab diriku. Aku mendapati kalian itu berpecah pecah, bercerai berai, kmdn Allah menyatukan kalian dgn sebab Aku.

Hadith di keluarkan oleh Muslim.

Dan hadith Anas ibnu Malik radiyallahu anhu, 'Abu Bakar dan alAbbas radiyallahu anhuma, melewati suatu majlis dari majlis Ansar dlm keadaan mereka menangis. Kemudian Abu Bakar bertanya, 'Apa yg membuat kalian menangis? Kami mengingat majlis Rasulullah sallallahu alaihi wasallam disisi kami. Maka Abu Bakar masuk menemui Rasulullah sallallahu alaihi wasallam kmdn beliau mengabarkan kpd nabi ttg ucapan Ansar dan kesedihan mereka. Kemudian Anas bercerita, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam keluar, dlm keadaan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam itu mengikat kepala beliau dgn hasyiah (barangkali ini adalah bhg tepi dari kain yg lebar semacam selimut dan seperti itu). Kemudian Rasullullah naik keatas mimbar, dan beliau tidak pernah lagi naik keatas mimbas selepas hari itu. Kemudian beliau memuji Allah dan menyanjung Allah kmdn beliau bersabda, 'Aku wasiyatkan kpd kalian semua utk bersikap baik kpd orang2 Ansar, kerana mereka2 itu adalah sahabat2 dekat ku. Orang2 yg mengetahui rahsia2 diriku. Mereka telah menunaikan kewajipan yg menjadi kewajipan mereka. Maka terimalah amalan
pergaulan dari orang yg baik dikalangan mereka, dan maafkanlah orang yg berbuat jelek dari kalangan mereka.
- Diriwayatkan oleh AlBukhari.

Sengaja kita memilih hadith2 ini disamping membahas masaalah2 pujian Rasulullah tetapi juga bahawasanya sejarah Rasulullah sallallahu alai hi wasallam itu mengandung pernik2 kisah yg sangat indah. Siapa yg paling tahu ttg ini?  Para ashabul hadith. Mereka yg sgt perhatian dgn masaalah ini.

Adapun org2 yg sibuk dgn pemerintahan, sibuk dgn masaalah ilmu kalam, dia tidak akan byk tahu ttg masaalah ini.

Definisi pujian itu yaitu menyebutkan kebaikan2 objek yg dipuji tadi disertai dgn pengagungan, pemuliaan dan rasa cinta. Itulah yg namanya *alhamd.*
Imam Ibnul Qayyim mengatakan,  kerana sesungguhnya pujian itu  mengandung pujian kpd objek yg dipuji tadi dgn sifat2 kesempurnaan, dan karakter2 keagunganNya disertai dgn rasa cinta kpdNya, redho kpdNya, dan merunduk kpdNya. Maka tidak akan menjadi orang yg memuji kalau orang itu menentang sifat2 objek yg dia puji tadi.
Maka tidak mungkin adanya pujian yg hakiki dari orang2 Jahmiyah, dan Muktazilah dan yg semacam itu.
Dan tidak akan menjadi orang yg memuji, kalau orang itu berpaling dari kecintaan kpd objek yg dia puji dan berpaling dari ketundukan. Tidak mungkin dia di juluki sebagai orang yg memuji. Maka zikirnya itu sgt cacat, kalaupun dia berzikir.

Selesai dari Madaarijus Salikin

Sumber Channel Telegram: Mustalah Hadits
Diberdayakan oleh Blogger.