Kajian Kitab Mustalah Hadits (Dars 8)
Kitab
المطايا الهنية
Dars 8 Oleh: Asy Syaikh Abu Fairuz Abdurrohman bin Soekojo Al Qudsiy Al Jawiy حفظه الله
Begitu pula disyariatkan utk bersolawat kpd nabi sallallahu alaihi wasallam, di awal2 pembicaraan.
Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mendengar seseorang yg dia berdoa didlm solatnya, dia tidak berzikir dgn nama Allah azza wajall, dia tidak bersolawat utk nabi sallallahu alaihi wasallam. Maka Rasulullah sallallahu alaihi wasallam, beliau bersabda, 'orang ini tergesa-gesa. Kmdn beliau memanggilnya, kmdn Rasulullah bersabda kpd dia dan kpd yg lain. Ini menunjukkan boleh seseorang itu dicela tetapi dlm rangka utk menjelaskan kpd orang lain, bukan utk menjelek2kan dia agar org lain juga faham, cara mcm ini keliru.
Kmdn diajari, bukan hanya dicela dibelakang tapi di ajari baik2. Kalau diketahui bahawasanya orang ini adalah mudah menerima nasihat. Kalau tidak ye semampunya.
Kalau salah seorang dari kalian itu solat, hendaknya dia memulai memuji Robbnya dan menganjungNya, kmdn hendaklah dia bersolawat kpd nabi, kmdn setelah itu silakan, dia berdoa dgn apa yg dia inginkan. Ini menunjukkan bahawasanya adab di dlm solat, sebelum berdoa adalah seperti itu. Memuji Allah, menyanjung Allah kmdn bersolawat dan kmdn berdoa. Doanya sekehendak dia, tidak harus lafadz2 yg ada dlm alquran ataupun hadith, apa yg dia inginkan
Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mendengar seseorang yg dia berdoa didlm solatnya, dia tidak berzikir dgn nama Allah azza wajall, dia tidak bersolawat utk nabi sallallahu alaihi wasallam. Maka Rasulullah sallallahu alaihi wasallam, beliau bersabda, 'orang ini tergesa-gesa. Kmdn beliau memanggilnya, kmdn Rasulullah bersabda kpd dia dan kpd yg lain. Ini menunjukkan boleh seseorang itu dicela tetapi dlm rangka utk menjelaskan kpd orang lain, bukan utk menjelek2kan dia agar org lain juga faham, cara mcm ini keliru.
Kmdn diajari, bukan hanya dicela dibelakang tapi di ajari baik2. Kalau diketahui bahawasanya orang ini adalah mudah menerima nasihat. Kalau tidak ye semampunya.
Kalau salah seorang dari kalian itu solat, hendaknya dia memulai memuji Robbnya dan menganjungNya, kmdn hendaklah dia bersolawat kpd nabi, kmdn setelah itu silakan, dia berdoa dgn apa yg dia inginkan. Ini menunjukkan bahawasanya adab di dlm solat, sebelum berdoa adalah seperti itu. Memuji Allah, menyanjung Allah kmdn bersolawat dan kmdn berdoa. Doanya sekehendak dia, tidak harus lafadz2 yg ada dlm alquran ataupun hadith, apa yg dia inginkan
Tentunya dgn bahasa arab, kalau dia adalah di dalam solat.
- Dikeluarkan oleh Ahmad dan Abu Daud dan Tirmidzi dan ia hadith sohih.
Definisi solawat kpd nabi, sebagaimana diucapkan oleh Imam Ibnul Qayyim, bahkan solawat yg diperintahkan didlmnya yaitu kita memohon kpd Allah, apa yg Allah khabarkan ttg solawat dia dan solawat para malaikatnya, yaitu yg di dlm surah al Ahzab itu
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Kita mohon kpd Allah utk merealisasikan solawat tersebut.
Apa itu?
Kalau dari Allah. Yaitu sanjungan utk Rasulullah, dan menampakkan keutamaan dan kemuliaan beliau, dan keinginan utk memuliakan beliau, dan utk mendekatkan beliau, kpd Allah. Kita memohon kpd Allah utk melakukan ini semua kpd Rasulullah. Maka solawat itu, dia itu mengandung berita dan sekaligus permintaan atau permohonan. Khabar bahawasanya Allah memuji rosulNya dan juga memohon yaitu kita memohon kpd Allah, agar Allah memuji, menyanjung dan mendekatkan rosulNya pd diriNya.
Permohonan dan doa yg datang dari kita ini dinamakan sebagai solawat kpd nabi li wajhain kerana ada dua sisi, ada dua sudut pandang.
Yg pertama, dia itu mengandung sanjugan org yg bersolawat kpdnya. Bererti ini adalah berita, sanjugan kpd objek yg sdg di solawati itu yaitu anjuran utk melihat dia (iklan akan keutamaan objek tersebut, ini isyadah), dgn menyebutkan kemuliaannya, keutamaannya. Kemudian dia juga mengandung adanya minat dan kecintaan utk melakukan itu semua dari Allah taa'la. Itu mengandung berita dan sekaligus permohonan. Kita memberitakan demikian demikian dan sekaligus kita mohon kpd Allah utk melakukan yg demikian tadi.
Dari sisi yg kedua adalah, bahawasanya solawat tadi yg datang dari kita itu dinamakan solah @ solawat kerana kita memohon kpd Allah agar Allah itu bersolawat kpd beliau. Maka solawat Allah kpd nabi adalah sanjungan Dia dan keinginan Dia
utk meninggikan penyebutan rosul dan utk mendekatkan beliau. Sementara solawat kita kpd rosul adalah, kita memohon kpd Allah taa'la utk melakukan itu kpd rosulullah.
Selesai dari Jalalul Arham, termasuk kitab yg paling bagus dan paling luas didlm membahas keutamaan solawat.
Walaupun beliau juga mengambil dari ulama yg lain, mengambil dari Ibnu Waqi' alQodi rahimahullah.
Adapun keadaan Muhammad bin Abdullah alHashimi sebagai nabi yg terbaik dan sebagai utusan yg paling baik, yg disebutkan oleh alBaiquni, maka ini jelas dgn dalil2 yg telah dikenal diantaranya hadith dari Abu Hurairoh radiyallahu anhu. Dulu kami bersama nabi sallallahu alaihi wasallam
- Dikeluarkan oleh Ahmad dan Abu Daud dan Tirmidzi dan ia hadith sohih.
Definisi solawat kpd nabi, sebagaimana diucapkan oleh Imam Ibnul Qayyim, bahkan solawat yg diperintahkan didlmnya yaitu kita memohon kpd Allah, apa yg Allah khabarkan ttg solawat dia dan solawat para malaikatnya, yaitu yg di dlm surah al Ahzab itu
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Kita mohon kpd Allah utk merealisasikan solawat tersebut.
Apa itu?
Kalau dari Allah. Yaitu sanjungan utk Rasulullah, dan menampakkan keutamaan dan kemuliaan beliau, dan keinginan utk memuliakan beliau, dan utk mendekatkan beliau, kpd Allah. Kita memohon kpd Allah utk melakukan ini semua kpd Rasulullah. Maka solawat itu, dia itu mengandung berita dan sekaligus permintaan atau permohonan. Khabar bahawasanya Allah memuji rosulNya dan juga memohon yaitu kita memohon kpd Allah, agar Allah memuji, menyanjung dan mendekatkan rosulNya pd diriNya.
Permohonan dan doa yg datang dari kita ini dinamakan sebagai solawat kpd nabi li wajhain kerana ada dua sisi, ada dua sudut pandang.
Yg pertama, dia itu mengandung sanjugan org yg bersolawat kpdnya. Bererti ini adalah berita, sanjugan kpd objek yg sdg di solawati itu yaitu anjuran utk melihat dia (iklan akan keutamaan objek tersebut, ini isyadah), dgn menyebutkan kemuliaannya, keutamaannya. Kemudian dia juga mengandung adanya minat dan kecintaan utk melakukan itu semua dari Allah taa'la. Itu mengandung berita dan sekaligus permohonan. Kita memberitakan demikian demikian dan sekaligus kita mohon kpd Allah utk melakukan yg demikian tadi.
Dari sisi yg kedua adalah, bahawasanya solawat tadi yg datang dari kita itu dinamakan solah @ solawat kerana kita memohon kpd Allah agar Allah itu bersolawat kpd beliau. Maka solawat Allah kpd nabi adalah sanjungan Dia dan keinginan Dia
utk meninggikan penyebutan rosul dan utk mendekatkan beliau. Sementara solawat kita kpd rosul adalah, kita memohon kpd Allah taa'la utk melakukan itu kpd rosulullah.
Selesai dari Jalalul Arham, termasuk kitab yg paling bagus dan paling luas didlm membahas keutamaan solawat.
Walaupun beliau juga mengambil dari ulama yg lain, mengambil dari Ibnu Waqi' alQodi rahimahullah.
Adapun keadaan Muhammad bin Abdullah alHashimi sebagai nabi yg terbaik dan sebagai utusan yg paling baik, yg disebutkan oleh alBaiquni, maka ini jelas dgn dalil2 yg telah dikenal diantaranya hadith dari Abu Hurairoh radiyallahu anhu. Dulu kami bersama nabi sallallahu alaihi wasallam
Sumber Channel Telegram: Mustalah Hadits